responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 566

زیارت امام کاظم و امام جواد

ابن‌قولویه با سند خود از امام هادی علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمود:
در بغداد [، در زیارت امام کاظم علیه‌السلام] می‌گویی: سلام بر تو ای ولی خدا! سلام بر تو ای حجت خدا! سلام بر تو ای نور خدا در تاریکی‌های زمین! سلام بر تو ای که در منزلتش، برای خدا بدا حاصل شد! [اماما!] در حالی که در حق تو معرفت دارم، و دشمن دشمنانت هستم به زیارتت آمده‌ام، پس ای مولای من! برایم نزد پروردگارت شفیع باش.
و خدا را بخوان، و حاجتت را بخواه.
و با همین سلام، امام جواد علیه‌السلام را نیز زیارت کن.
و نیز نقل می‌کند که [فرمود]:
چون خواستی امام کاظم علیه‌السلام و امام جواد علیه‌السلام را زیارت کنی، غسل کن، و خود را پاکیزه، و لباس‌های پاکت را بپوش، و قبر امام موسی کاظم علیه‌السلام، و امام جواد علیه‌السلام را زیارت کن، و چون نزد قبر موسی بن جعفر علیه‌السلام آمدی بگو:
سلام بر تو ای ولی خدا! سلام بر تو ای حجت خدا! سلام بر تو ای نور خدا در تاریکی‌های زمین! سلام بر تو ای که برای خدا در شأنش بدا حاصل شد! به زیارت تو آمده‌ام در حالی که به حق تو معرفت دارم، و دشمن دشمنانت، و دوستدار دوستانت هستم. پس ای مولای من! نزد پروردگارت شفیعم باش. سپس حاجت خود را بخواه.
سپس امام جواد علیه‌السلام را به همین کلمات، زیارت کن. و [نیز در زیارتش،] غسل کن و بگو:
خدایا! بر محمد بن علی، امام نیکوکار پرهیزکار پارسای خشنود پسندیده، و حجت تو بر هر که روی زمین، و بر هر که زیر زمین است، درود فرست و درودی فراوان، کامل، رو به رو شد، پاکیزه، با برکت، پیاپی و دنبال هم، همانند بهترین درودی که بر یکی از اولیایت فرستادی.
سلام بر تو ای ولی خدا! سلام بر تو ای نور خدا! سلام بر تو ای حجت خدا، سلام بر تو ای امام مؤمنان، سلام بر تو ای جانشین پیامبران و فرزند اوصیاء! سلام بر تو ای نور خدا در تاریکی‌های زمین! به زیارت تو آمده‌ام در حالی که به حق تو معرفت دارم. دشمن دشمنانت، و دوستدار دوستانت هستم، پس ای مولای من! نزد پروردگارت شفیعم باش.
سپس حاجت خود را بخواه، که انشاء الله برآورده خواهد شد. و در زیارت قبر امام موسی کاظم علیه‌السلام در بغداد، می‌گویی، و نیز در زیارت هر یک از مشاهد مشرفه، مجزی است که بگویی: سلام بر اولیا و برگزیدگان خدا! سلام بر امینان و دوستان خدا! سلام بر یاران و جانشینان خدا! سلام بر پایگاههای معرفت خدا! سلام بر قرارگاههای یاد خدا! سلام بر جلوه‌گاههای امر و نهی خدا! سلام بر دعوت کنندگان به سوی خدا! سلام بر قرار یافتگان در خشنودی‌های خدا! سلام بر پاک شدگان در طاعت خدا! سلام بر راهنمایان بر خدا! سلام بر آنان که هر که ایشان را دوست بدارد خدا را دوست داشته، و هر که ایشان را دشمن بدارد خدا را دشمن داشته، و هر که ایشان را بشناسد خدا را شناخته، و هر که ایشان را نشناسد خدا را نشناخته، و هر که به [دامن] ایشان چنگ زند، به [دامن] خدا چنگ زده، و هر که از ایشان [برکنار و] تهی گردد از خدا تهی [و بر کنار] شده است. خدا را گواه می‌گیرم که من در سازشم با هر که با شما سازش کند، و در جنگم با هر که با شما بجنگد، به پنهان و آشکار شما مؤمنم، و در همه‌ی این امور، خود را به شما واگذارم، خدا دشمن آل محمد را از جن و انس لعنت کند، و به درگاه خود از ایشان بیزاری می‌جویم، و صلوات خدا بر محمد و آل محمد باد. خواندن این زیارت در همه‌ی مشاهد مشرفه کفایت می‌کند، بسیار بر محمد و آل محمد درود فرست، و نام یک یک ایشان را ببر، و از دشمنانشان بیزاری جو، و هر دعایی که می‌خواهی برای خود و مردان و زنان مؤمن انجام ده.
و قال أیضا:
حدثنی محمد بن جعفر الرزاز الکوفی، عن محمد بن عیسی بن عبید، عمن ذکره، عن أبی‌الحسن علیه‌السلام قال: تقول ببغداد، السلام علیک یا ولی الله، السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا نورالله فی ظلمات الأرض، السلام علیک یا من بدا لله فی شأنه، أتیتک عارفا بحقک، معادیا لأعدائک، فاشفع عند ربک، یا مولای!
قال: وادع الله، و اسأل حاجتک. قال: و سلم بهذا علی أبی‌جعفر محمد بن علی علیهماالسلام [1] . و قال أیضا: اذا أردت زیارة موسی بن جعفر و محمد بن علی علیهم‌السلام فاغتسل، و تنظف والبس ثوبیک الطاهرین، وزر قبر أبی‌الحسن موسی بن جعفر علیهماالسلام و محمد بن علی بن موسی الرضا علیهم‌السلام، و قل حین تصیر عند قبر موسی بن جعفر:
السلام علیک یا ولی الله، السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا نور الله فی ظلمات الأرض، السلام علیک یا من بدا لله فی شأنه، أتیتک زائرا عارفا بحقک، معادیا لأعدائک، موالیا لأولیائک، فاشفع لی عند ربک: یا مولای!
ثم سل حاجتک، ثم سلم علی أبی‌جعفر محمد الجواد بهذه الأحرف، و ابدأ بالغسل و قل:
اللهم صل علی محمد بن علی الامام البر التقی النقی الرضی المرضی، و حجتک علی من فوق الأرضین و من تحت الثری، صلاة کثیرة تامة نامیة زاکیة مبارکة متواصلة متواترة مترادفة، کأفضل ما صلیت علی أحد من أولیائک.
السلام علیک یا ولی الله، السلاک علیک یا نور الله، السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا امام المؤمنین، السلام علیک یا خلیفة النبیین و سلالة الوصیین.
السلام علیک یا نورالله فی ظلمات الأرض، أتیتک زائرا عارفا بحقک، معادیا لأعدائک، موالیا لأولیائک، فاشفع لی عند ربک، یا مولای!
ثم سل حاجتک، فانها تقضی ان شاء الله تعالی.
قال: و تقول عند قبر أبی‌الحسن علیه‌السلام ببغداد، و یجزی فی المواطن کلها أن تقول: السلام علی أولیاء الله و أصفیائه، السلام علی أمناء الله و أحبائه، السلام علی أنصار الله و خلفائه.
السلام علی محال معرفة الله، السلام علی مساکن ذکر الله، السلام علی مظاهر أمر الله و نهیه.
السلام علی الدعاة الی الله، السلام علی المستقرین فی مرضات الله، السلام علی الممحصین فی طاعة الله، السلام علی الأدلاء علی الله.
السلام علی الذین من والاهم فقد والی الله، و من عاداهم فقد عادی الله، و من عرفهم فقد عرف الله، و من جهلهم فقد جهل الله، و من اعتصم بهم فقد اعتصم بالله، و من تخلی منهم فقد تخلی من الله.أشهد الله أنی سلم لمن سالمکم، و حرب لمن حاربکم، مؤمن بسرکم و علانیتکم، مفوض فی ذلک کله الیکم، لعن الله عدو آل محمد من الجن و الانس، و أبرأ الی الله منهم، و صلی الله علی محمد و آله.
و هذا یجزی فی المشاهد کلها، و تکثر من الصلاة علی محمد و آله، و تسمی واحدا واحدا بأسمائهم، و تبرأ من أعدائهم، و تخیر بنفسک من الدعاء و للمؤمنین و للمؤمنات [2] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) کامل الزیارات: 501 ح 1، الکافی 4: 578 ح 1، تهذیب الأحکام 6: 91 ح 163، بحارالأنوار 102: 7 ح 1، مستدرک الوسایل 10: 353 ح 1.
(2) کامل الزیارات: 501 ح 2 و 3، بحارالأنوار 102: 7 ح 1.
منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.

نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 566
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست