responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 455

دین پسندیده‌

حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) (مدفون در شهر ری) با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) می‌رسد.[1] او از فقها و علمای برجسته و دارای حوزه‌ی بزرگ درسی و موجب گسترش تشیع در شهر ری و اطراف آن بود.
امام هادی (علیه‌السلام) در فضیلت او به حماد رازی فرمود: «ای حماد! اگر در شهر خود (ری) در مسائل دینی دچار مشکل شدی از حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) بپرس و سلام مرا به او برسان.» او روزی به حضور حضرت هادی (علیه‌السلام) مشرف شد. حضرت خطاب به او فرمود:
«مرحباً بک یا اباالقاسم، انت ولینا حقاً.» «آفرین بر تو ای ابوالقاسم [2] به راستی که تو یاور و دوست ما هستی.» حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) گفت: «ای فرزند رسول خدا! اینک که در خدمت شما هستم می‌خواهم دین خود را بر شما عرضه نمایم تا اگر پسندیده و مرضی خداوند است بر آن ثابت بمانم.» امام (علیه‌السلام) فرمود: «بیان کن برایم اعتقادات خود را.»
او گفت: «می‌گویم: «خداوند یکی است و مانندی ندارد و چیزی شبیه او نیست. او نه جسم است و نه صورت و نه عرض و نه جوهر بلکه پدیدآورنده‌ی اینهاست.» و می‌گویم که: «محمد (صلی الله علیه وآله) بنده و رسول الهی و خاتم پیامبران است و پس از او پیامبری نخواهد آمد و پس از شریعت او تا روز قیامت شریعتی نیست.» و می‌گویم که: «امام و خلیفه و ولی امر بعد از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) است و پس از او حسن (علیه‌السلام) و آنگاه حسین (علیه‌السلام) و بعد امام سجاد (علیه‌السلام) و سپس امام باقر (علیه‌السلام) و آنگاه امام صادق (علیه‌السلام) و بعد امام کاظم (علیه‌السلام) و بعد امام رضا (علیه‌السلام) و بعد امام جواد (علیه‌السلام) و بعد از این بزرگواران شما مولا و امام من هستید.»» امام هادی (علیه‌السلام) فرمود «آری و پس از من فرزندم حسن، امام خواهد بود.» آنگاه فرمود: «پس حال مردم در زمان امام پس از او چگونه خواهد بود.»
حضرت عبدالعظیم گوید: گفتم: «چرا اینگونه فرمودید؟» فرمود: «برای آنکه او دیده نمی‌شود و از نظرها غائب خواهد گشت. نام او را بر زبان آوردن حلال نمی‌باشد [3] تا آنکه خروج کند و ظاهر شود و زمین را از عدل و داد پر کند پس از آنکه از ظلم و جور پر شده باشد.» حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) در ادامه گفت: «من هم به آنچه که اکنون فرمودید تماماً قائل هستم و می‌گویم: «دوستان شما اهلبیت دوستان خدا و دشمنان شما دشمنان خدایند.» و می‌گویم که: معراج پیامبر حق است؛ و سؤال در قبر حق است و بهشت و جهنم حق است و صراط حق است و میزان (سنجش اعمال در قیامت) حق است و بلاشک قیامت خواهد آمد و خداوند مردگان را زنده خواهد کرد. و می‌گویم که: «واجبات پس از ولایت اهلبیت (علیهم‌السلام) نماز است و روزه و زکات و خمس و حج و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر.»» در این هنگام امام هادی (علیه‌السلام) به او فرمود: «یا اباالقاسم! هذا والله دینی و دین الذی ارتضاه لعباده، فاثبت علیه، ثبتک الله بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و الاخرة.» «ای ابوالقاسم! به خدا سوگند این همان دین من و دین کسانی است که خداوند آنرا برای بندگانش پسندیده است. پس بر آن محکم و پا برجا باش، خداوند تو را در دنیا و آخرت بر آن ثابت قدم کند.» [4] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن امام حسن (علیه‌السلام).
(2) کنیه‌ی حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام).
(3)
نام امام دوازدهم همان نام رسول خدا (صلی الله علیه وآله) یعنی (محمد) است که در لسان روایات از ذکر آن تا پیش از ظهور منع شده است و شاید دلیل آن این باشد که مخالفان اسلام در نیامدن و مبعوث نشدن رسول خدا محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله) مصمم‌تر نشوند.
[4] بحار الانوار، ج 3، ص 268، به نقل از کمال الدین، صدوق.
منبع: کرامات و مقامات عرفانی امام هادی؛ سید علی حسینی قمی؛ نبوغ چاپ اول 1381.

نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 455
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست