responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 447

دعای زیارت جامعه

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان، گواهی می‌دهم که معبودی جز خداوند نیست، یگانه است و شریکی ندارد، همانگونه که خداوند به یگانگی خود گواهی داده، و فرشتگانش و دانشمندان از خلقش بدان گواهند، معبودی جز خدای گرامی و حکیم نیست، و گواهی می‌دهم که محمد بنده‌ی انتخاب شده‌ی او و فرستاده‌ی مورد رضایت او می‌باشد، او را به هدایت و دین حق فرستاد تا بر تمامی ادیان غالب و پیروز گرداند، و اگر چه مشرکان را ناخوش آید.
خدایا! برترین و کاملترین درودها، و روینده‌ترین و جامعترین برکتها، و پاکترین و تمامترین سلامهایت را بر سرور ما محمد بنده و فرستاده‌ات قرار ده، آن هم صحبت، و ولی، و مورد خشنودی قرار گرفته و برگزیده، و انتخاب شده‌ی از خلقت، و انسان خاص و ویژه و بی‌آلایشت، و امینت، گواهی بر تو، و راهنمای بر تو، و مجری اوامرت، و پند گوینده برایت، و تلاشگر در راهت، و مدافع دینت، و بیانگر برهان و دلائلت.
و هدایتگر به طاعت و فرمانبرداریت، و راهنما به موارد خشنودیت، و گیرنده‌ی وحیت، و حافظ پیمانت، و انفاذ کننده‌ی امرت، و تأیید شده به نور پرتوافکنت، و یاری شده به امر خشنود شده، پاک شده از هر خطا و لغزشی.
پاکیزه از هر پلیدی و زشتی، و برانگیخته شده به بهترین دین و مذهب، راست کننده‌ی کجی‌ها و انحرافات، و برپا دارنده‌ی دلایل و حجت‌ها، ویژه شده برای پیروز گردیدن و نمایاندن راه، آشکار کننده‌ی آنچه از یکتاپرستیت پنهان گردیده، و زنده کننده‌ی آنچه از بندگیت که مندرس شده، و پایان بخش گذشته‌ها و گشاینده‌ی درهای بسته.
برگزیده‌ی از بین مخلوقات، اختیار شده برای آشکار ساختن حقایق، و آنکه به وسیله‌ی او راه‌های هدایت تبیین شده، و تاریکیهای کوری جلا داده شده، درهم کوبنده‌ی لشکریان باطل، و نابود کننده‌ی حملات گمراهان، برگزیده شده از طبیعت کرم و بزرگواری، و از دودمان دیرینه‌ی مجد و عظمت، و از ریشه‌های فخر عمیق، و شاخه‌های ثمر دهنده بزرگی.
انتخاب شده از درخت برگزیدگان، و چراغ نورافکن، شرف والا، و برترین مکی، فرستاده‌ی به حق، و برهانت بر تمامی مخلوقات، پایان‌بخش پیامبرانت، و حجت رسایت در زمین و آسمانت.
خدایا! بر او درود فرست درودی که در کنار بهره‌وری از آن ارزش بهره‌وری نیز در آن فرورود و پر بهره گردد، و از برکت وابستگی به آن ارزش وابستگان به آنان افزایش پیدا نماید، و بعد از این بر گرامیداشت و بزرگداشت آنان بیفزا، آن گونه که آرزوهای گسترده در مقابل آن اندک باشد، تا از کرم و بزرگواریت از برترین جایگاه‌ها نیز گذشته، و از نعمتهایت والاترین بخشش‌ها را به آنان عطا نما، و خدایا حق و آنچه بر خلق از آنان واجب ساخته‌ای را از ستمگران به پیامبر و ستمگران به برگزیدگان از نزدیکانش بگیر.
خدایا! و درود فرست بر ولیت، و حاکم دینت، و قیام کننده به اجرای عدالت بعد از پیامبرت، علی بن ابی‌طالب، امیرمؤمنان، و پیشوای پرهیزکاران، و سرور جانشینان، و رهبر و زمامدار دین، و راهبر سفید چهرگان، و قبله‌ی عارفان، و پرچم هدایت یافتگان، و تکیه‌گاه مورد اعتماد، و ریسمان محکم، و جانشین پیامبرت بر تمامی مردم، و وصی او در دنیا و دین.
راستگوی بزرگ در بین مردم، جدا سازنده‌ی بین حلال و حرام، یاور اسلام، و شکننده‌ی بتها، و گرامی دارنده دین و حامیان آن، و نگاهبان پیامبر و حافظ او، و آن که در روز برادری به برادری پیامبر مخصوص شد، و آنکه به پیامبر به منزله‌ی هارون از موسی است، پنجمین اصحاب کساء، و شوهر سرور زنان، آن که بعد از گرسنگی بسیار غذایش را به دیگران داد، و آن که تلاشش در سوره‌ی «هل اتی» مورد سپاس قرار گرفته است.
چراغ هدایت، و جایگاه تقوی، و محل اندیشه و فکر، کوه تعقل و تدبر، خواننده به راه برتر، و کوچ کننده به نهایت درجه، و بالارونده به سوی مجد و عظمت، دانای به تأویل قرآن.
کسی که خواص فرشتگانت با کاسه و حوله او را خدمت کردند تا وضو گرفت، و خورشید که در نزدیکی غروب بود را برای او برگرداندی، تا این که نماز واجب را در اول وقت بخواند، و او را از غذای بهشت خوراندی هنگامی که پولش را به مقداد قرض داد، و به فرشتگانت به او مباهات نمودی، آنگاه که برای خشنودیت و کسب رضایت تو جانش را به تو فروخت، و ولایت او را یکی از واجبات قرار دادی.
پس شقی کسی است که به بعضی از این امور اقرار داشته و بعضی دیگر را منکر گردد، ریشه‌ی نیکان، و معدن فخر، و تقسیم کننده‌ی بهشت و جهنم، نشیننده بر جایگاه اعراف بهشت، و پدر پیشوایان آبرومند، ستمدیده‌ای که حقش غصب شد، و بردبار در راه خدا، و آن که انتقام خود و فرزندانش گرفته نشده است، مظلوم در بین خاندان و دوستانش، درودی که افزایش آن قطع نشده، و بنیانهایش نابودی نپذیرد.
خدایا! جامه‌های نعمت بر او بپوشان، و تاج کرامت بر سرش قرار ده، و او را به برترین درجه و مقام برسان، تا به پیامبرت - که بر او و خاندانش درود باد - ملحق گردد، و خدایا به سود او بر علیه ظلم‌کنندگان او حکم نما، به درستی که تو در آنچه حکم می‌کنی عادلی.
خدایا! و درود فرست بر طاهره‌ی بتول زهراء، دختر پیامبر، مادر پیشوایان هدایتگر، سرور زنان جهانیان، وارث بهترین پیامبران، و همراه بهترین جانشینان، آمده به سوی تو، در حالی که از مصیبتش به پدرش اندوهگین بود، و از غاصبین حقش مورد ستم قرار گرفته بود، بر امتی غضبناک بود که حق تو را در یاری او رعایت نکردند، دلیل آن دفن شبانه‌ی او در گورش می‌باشد، آن که حقش غصب شد، و لقمه‌های گلوگیر غصه را فروبرد، درودی که نهایتی برای اندازه‌اش نباشد، و اندازه‌ای برای استمرارش، و شمارش آن را پایانی نباشد.
خدایا! در مقابل سختی‌های دنیای فانی برترین پاداش‌ها را در سرای باقی به او ارزانی دار، و او را از دشمنانش به نهایت آرزوها و پایان هدف‌ها برسان، تا دوستی ناراحت به خاطر ناراحتی او باقی نماند جز آن که خشنود گردد، به درستی که تو گرامیترین کسی هستی که پاسخ مظلومین را داده و عادلترین قاضی هستی، خدایا در بزرگداشت او را به شوهر و پدرش ملحق نما، و از ستمگران به او حقش را بگیر.
خدایا! و درود فرست بر پیشوایان راهبر به راه راست، و راهنمایان هدایتگر، و سروران پاک، پاکیزگان نیکان، جایگاه آرامش و وقار، خزینه‌داران علم و نهایت بردباری و فخر، سیاستمداران بندگان، ارکان شهرها، راهنمایان رشد و هدایت، اندیشمندان با عظمت.
دانشمندان به احکامت، زاهدان، و چراغ‌های تاریکی، و چشمه‌های حکمت، و سرپرستان نعمت‌ها، دست آویز امتها، همراهان قرآن و آیاتش، و امینان و والیان تأویل قرآن، و مبینان و راهنمایان وحی، پیشوایان هدایت، و چراغ تاریکی، و پرچم‌های تقوا و پرهیزکاری، و پناهگاه مردم، و نگاهبانان اسلام، و حجتهایت برای تمامی مردم.
حسن و حسین، دو سرور جوانان اهل بهشت، و دو سبط پیامبر رحمت، و علی بن حسین سجاد زینت عبادت کنندگان، و محمد بن علی شکافنده‌ی علم دین، و جعفر بن محمد راستگوی امین، و موسی بن جعفر فروبرنده‌ی خشم و بردبار، و علی بن موسی رضا وفا کننده، و محمد بن علی نیکوکار پرهیزکار، و علی بن محمد انتخاب شده‌ی خشنود شده، و حسن بن علی هدایتگر پاکیزه، و حجة بن حسن صاحب عصر و زمان، جانشین جانشینان و باقیمانده‌ی پیامبران، پوشیده از خلقت، و آرزومندی برای ظاهر ساختن حقت، مهدی منتظر، و قائمی که به او یاری گردیده می‌شوی.
خدایا! بر تمامی آنان درود فرست، درودی جاودانه در جهان، که ایشان را با آن به برترین جایگاه بزرگواران برسانی، خدایا در بزرگداشت ایشان را به جد و پدرشان برسان، و حقشان را از ستمگرانشان بستان.
ای سرورانم! گواهی می‌دهم که شما فرمانبرداران خدا، قیام کننده‌ی بر امرش، کارکنندگان به اراده‌ی الهی، رسندگان به کرامت الهی، شما را با علمش برگزید، و برای غیبش انتخاب نمود، و برای اسرارش اختیار کرد، و به هدایتش گرامیتان داشت، و به برهانهایش مخصوص گرداند، و به روحش تأیید نمود، خرسند شد که شما جانشینان او در زمینش باشید، و خوانندگان به سوی حقش، و گواهان بر خلقش، و یاوران دینش، و حجت‌های بر مخلوقاتش، و بیانگران وحیش، و خزینه‌داران علمش، و امانت‌داران حکمتش، خداوند شما را از گناهان پاک کرد، و از عیب‌ها مبری نمود، و بر غیبها شما را امین شمرد.
ای موالیان من! شما را زیارت کردم در حالی که به حقتان آگاه هستم، به مقامتان بینا، به هدایتتان هدایت یافته، دنباله رو شما می‌باشم، پیروی کننده‌ی از سنت و روش شما، تمسک کننده به ولایت شما، چنگ زننده به ریسمان شما، اطاعت کننده‌ی امر شما، دوست دوستانتان، دشمن دشمنانتان می‌باشم، می‌دانم که حق در شما و با شماست، به وسیله‌ی شما به خدا توسل جسته، و به آبروی شما نزد شما طلب شفاعت می‌کنم، و بر او سزاوار است که خواستارش را ناامید نگرداند، و امیدوار به آنچه نزد خدا برای زائرین شما و فرمانبرداران از امر شما آماده شده است.
خدایا! همچنان که مرا موفق کردی به ایمان به پیامبرت و تصدیق دعوت او، و بر من منت گذاردی به اطاعت او و پیروی دینش، و به شناخت او و شناخت پیشوایان از فرزندانش هدایتم کردی، و به شناخت ایشان ایمان را کامل کردی، و به ولایت و طاعتشان اعمال را پذیرفتی، و بندگان را با درود فرستادن بر آنان به بندگی واداشتی، و آنان را کلید دعا و سبب اجابت قرار دادی، پس بر تمامی آنان درود باد، و به ایشان مرا نزد خودت در دنیا و آخرت آبرومند کن و از مقربین قرار ده.
خدایا! به آنان گناهانمان را بیامرز، و عیبهایمان را بپوشان، و واجباتمان را سپاس گزار، و نافله‌هایمان را پاداش ده، و قلبهایمان را به ذکرت آباد گردان، و جانهایمان را به فرمانبرداریت مسرور نما، و اعضای بدنمان را بر خدمتت وادار، و نامهایمان را در بین خواصت مشهور کن، و روزیهایمان را از جانب خود ریزان نما، و حاجاتمان را نزد خودت آسان گردان، به رحمتت ای مهربانترین مهربانان.
خدایا! وعده‌ات به آنان را تحقق بخش، و به شمشیر قائم آنان زمینت را پاک گردان، و به او حدود تعطیل شده، و احکام رها شده و تبدیل شده‌ات را برپا دار، و به او قلب‌های مرده را زنده، و افکار پراکنده را گردآور، و به او زنگار ستم را از راهت بزدا، تا این که به دست او حق با بهترین صورت آشکار گردد، و باطل و باطلان با نور دولت او هلاک گردند، و چیزی از حق از ترس یکی از مخلوقانت مخفی نماند.
خدایا! در فرج آنان تعجیل فرما، و پیروزیشان را آشکار ساز، و ما را در راه آنان قرار ده، و ما را بر ولایت آنان بمیران، و در گروه آنان و زیر پرچم ایشان محشور نما، و ما را در حوض آنان وارد ساز، و به کاسه‌ی آنان سیراب کن، و بین ما و آنان جدائی مینداز، و ما را از شفاعت ایشان محروم مدار، تا به عفو و بخشش تو دست یافته و به رحمت و خشنودیت برسیم، معبود حق ای پروردگار جهانیان.
ای آن که رحمتش به مؤمنان نزدیک است، و ما به تحقیق و بدون شک از آنانیم، ای آنکه هرگاه در معرض قرار گرفتن با غضبش ما را می‌ترسانید گمان نیک به او ما را مونس خود می‌ساخت، و مابین رغبت و ترس قرار گرفته‌ایم، و خواستارانه به سوی عفو و بخششت روی آورده‌ایم، و گردنهایمان را برای قدرت و عزتت ذلیل گرداندیم، پس بر محمد و خاندانش درود فرست و دعای ما را به ایشان مستجاب و دوستی ما با آنان را پوششی از آتش قرار ده.
خدایا! راه را به ما بنمایان تا بر آن تکیه کنیم، و راه رشد را به ما نشان ده تا وارد آن گردیم، و خطاهایمان را به صواب و درستی تبدیل گردان، و قلبهایمان را بعد از هدایت منحرف مکن، و از جانب خودت رحمتی به ما ببخش، ای آن که از جود و بخشش، بخشنده نامیده شده، و در دنیا و آخرت به ما نیکی عطا کن، و از عذاب آتش نجاتمان ده، اگر چه به جهت اعمالمان سزاوار آنیم، به رحمتت ای مهربانترین مهربانان، و تو ما را کافی بوده و بهترین وکیل هستی.
دعاؤه فی الزیارة الجامعة
بسم الله الرحمن الرحیم، اشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، کما شهد الله لنفسه، و شهدت له ملائکته و اولوا العلم من خلقه، لا اله الا هو العزیز الحکیم، و اشهد أن محمدا عبده المنتجب، و رسوله المرتضی، أرسله بالهدی و دین الحق، لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون.
اللهم اجعل أفضل صلواتک و أکملها، و أنمی برکاتک و أعمها، و أزکی تحیاتک و أتمها، علی سیدنا محمد عبدک و رسولک، و نجیک و ولیک، و رضیک و صفیک، و خیرتک من خلقک، و خاصتک و خالصتک، و أمینک، الشاهد لک، و الدال علیک، و الصادع بأمرک، و الناصح لک، و المجاهد فی سبیلک، و الذاب عن دینک، و الموضح لبراهینک.
و المهدی الی طاعتک، و المرشد الی مرضاتک، و الواعی لوحیک، و الحافظ لعهدک، و الماضی علی انفاذ أمرک، المؤید بالنور المضی‌ء، و المسدد بالامر المرضی، المعصوم من کل خطأ و زلل.
المنزه من کل دنس و خطل، و المبعوث بخیر الادیان و الملل، مقوم المیل و العوج، و مقیم البینات و الحجج، المخصوص بظهور الفلج و ایضاح المنهج، المظهر من توحیدک ما استتر، و المحیی من عبادتک ما دثر، و الخاتم لما سبق، و الفاتح لما انغلق.
المجتبی من خلائقک، و المعتام لکشف حقائقک، و الموضحة به أشراط الهدی، و المجلو به غربیب العمی، دامغ جیشات الاباطیل، و دامغ [1] صولات الاضالین، المختار من طینة الکرم، و سلالة المجد الاقدم، و مغرس الفخار المعرق، و فرع العلاء المثمر المورق.
المنتجب [2] من شجرة الاصفیاء، و مشکاة الضیاء، و ذؤابة العلیاء، و سرة البطحاء، بعیثک بالحق، و برهانک علی جمیع الخلق، خاتم أنبیائک، و حجتک البالغة فی أرضک و سمائک.
اللهم صل علیه صلاة ینغمر فی جنب انتفاعه بها قدر الانتفاع، و یجوز من برکة التعلق بسببها ما یفوق قدر المتعلقین بسببه، و زده بعد ذلک من الاکرام و الاجلال ما یتقاصر عنه فسیح الامال، حتی یعلو من کرمک أعلی محال المراتب، و یرقی من نعمک أسنی منازل المواهب، و خذ له اللهم بحقه و واجبه، من ظالمیه و ظالمی الصفوة من أقاربه.
اللهم و صل علی ولیک، و دیان دینک و القائم بالقسط من بعد نبیک علی بن أبی‌طالب، أمیرالمؤمنین، و امام المتقین، و سید الوصیین، و یعسوب الدین، و قائد الغر المحجلین، و قبلة العارفین، و علم المهتدین، و عروتک الوثقی، و حبلک المتین، و خلیفة رسولک علی الناس أجمعین، و وصیه فی الدنیا و الدین.
الصدیق الاکبر فی الانام، و الفاروق الازهر بین الحلال و الحرام، ناصر الاسلام، و مکسر الاصنام، و معز الدین و حامیه، و واقی الرسول و کافیه، و المخصوص بمؤاخاته یوم الاخاء، و من هو منه بمنزلة هارون من موسی، خامس أصحاب الکساء، و بعل سیدة النساء، المؤثر بالقوت بعد ضر الطوی، و المشکور سعیه فی «هل أتی».
مصباح الهدی، و مأوی التقی، و محل الحجی، و طود النهی، الداعی إلی المحجة العظمی، و الظاعن الی الغایة القصوی، و السامی الی المجد و العلی، العالم بالتأویل و الذکری.
الذی أخدمته خواص ملائکتک بالطاس و المندیل حتی توضأ، و رددت علیه الشمس بعد دنو غروبها [3] ، حتی أدی فی أول الوقت لک فرضا، و أطعمته من طعام أهل الجنة حین منح المقداد قرضا، و باهیت به املاکک [4] ، إذ شری نفسه ابتغاء مرضاتک [5] لترضی، و جعلت ولایته احدی فرائضک.
فالشقی من أقر ببعض و انکر بعضا، عنصر الابرار، و معدن الفخار، و قسیم الجنة و النار، صاحب الاعراف، و ابی الائمة الاشراف، المظلوم المغتصب، و الصابر المحتسب، و الموتور فی نفسه و عترته، المقصود [6] فی رهطه و اعزته، صلاة لا انقطاع لمزیدها، و لا اتضاع لمشیدها.
اللهم البسه حلل الانعام، و توجه تاج الاکرام، و ارفعه الی اعلا مرتبة و مقام، حتی یلحق نبیک علیه و علی آله السلام، و احکم له اللهم علی ظالمیه، انک العدل فیما تقضیه.
اللهم و صل علی الطاهرة البتول، الزهراء ابنة الرسول، ام الائمة الهادین، سیدة نساء العالمین، وارثة خیر الانبیاء، و قرینة خیر الاوصیاء، القادمة علیک، متألمة من مصابها بأبیها، متظلمة مما [7] حل بها من غاصبیها، ساخطة علی امة لم ترع حقک فی نصرتها، بدلیل دفنها لیلا فی حفرتها، المغتصبة حقها، و المغصصة بریقها، صلاة لا غایة لامدها، و لا نهایة لمددها، و لا انقضاء لعددها.
اللهم فتکفل لها عن مکاره دار الفناء فی دار البقاء، بأنفس الاعواض، و انلها ممن عاندها نهایة الامال، و غایة الاغراض، حتی لا یبقی لها ولی ساخط لسخطها الا و هو راض، انک اعز من اجار المظلومین، و اعدل قاض، اللهم الحقها فی الاکرام ببعلها و ابیها، و خذ لها الحق من ظالمیها.
اللهم و صل علی الائمة الراشدین، و القادة الهادین، و السادة المعصومین، و الاتقیاء الابرار، مأوی السکینة و الوقار، خزان العلم، و منتهی الحلم و الفخار، ساسة العباد، و أرکان البلاد، و أدلة الرشاد، الالباء الامجاد.
العلماء بشرعک، الزهاد، و مصابیح الظلم، و ینابیع الحکم، و اولیاء النعم، و عصم الامم، قرناء التنزیل و ایاته، و امناء التأویل و ولاته، و تراجمة الوحی و دلالاته، ائمة الهدی، و منار الدجی، و اعلام التقی، و کهوف الوری، و حفظة الاسلام، و حججک علی جمیع الانام.
الحسن و الحسین، سیدی شباب اهل الجنة، و سبطی نبی الرحمة، و علی بن الحسین السجاد زین العابدین، و محمد بن علی باقر علم الدین، و جعفر بن محمد الصادق الامین، و موسی بن جعفر الکاظم الحلیم، و علی بن موسی الرضا الوفی، و محمد بن علی البر التقی، و علی بن محمد المنتجب الرضی، و الحسن بن علی الهادی الزکی [8] ، و الحجة بن الحسن صاحب العصر و الزمان، وصی الاوصیاء و بقیة الانبیاء، المستتر عن خلقک، و المؤمل لاظهار حقک المهدی المنتظر، و القائم الذی به ینتصر. اللهم صل علیهم اجمعین، صلاة باقیة فی العالمین، تبلغهم بها افضل محل المکرمین، اللهم الحقهم فی الاکرام بجدهم و ابیهم، و خذ لهم الحق من ظالمیهم. اشهد یا موالی انکم المطیعون لله، القوامون بأمره، العاملون بارادته، الفائزون بکرامته، اصطفاکم بعلمه، و اجتباکم لغیبه، و اختارکم لسره، و اعزکم بهداه، و خصکم ببراهینه، و ایدکم بروحه، و رضیکم خلفاء فی ارضه، و دعاة الی حقه، و شهداء علی خلقه، و انصارا لدینه، و حججا علی بریته، و تراجمة لوحیه، و خزنة لعلمه، و مستودعا لحکمته، عصمکم الله من الذنوب، و برأکم من العیوب، و ائتمنکم علی الغیوب. زرتکم یا موالی عارفا بحقکم، مستبصرا بشأنکم، مهتدیا بهداکم، مقتفیا لاثرکم، متبعا لسنتکم، متمسکا بولایتکم، معتصما بحبلکم، مطیعا لامرکم، موالیا لاولیائکم، معادیا لاعدائکم، عالما بأن الحق فیکم و معکم، متوسلا الی الله بکم، مستشفعا الیه بجاهکم، و حق علیه ان لا یخیب سائله، و الراجی ما عنده لزوارکم، و المطیعین لامرکم.
اللهم فکما وفقتنی للایمان بنبیک، و التصدیق لدعوته، و مننت علی بطاعته و اتباع ملته، و هدیتنی الی معرفته، و معرفة الائمة من ذریته، و اکملت بمعرفتهم الایمان، و قبلت بولایتهم و طاعتهم الاعمال، و استعبدت بالصلاة علیهم عبادک، و جعلتهم مفتاحا للدعاء، و سببا للاجابة، فصل علیهم اجمعین، و اجعلنی بهم عندک وجیها فی الدنیا و الاخرة و من المقربین.
اللهم اجعل ذنوبنا بهم مغفورة، و عیوبنا مستورة، و فرائضنا مشکورة، و نوافلنا مبرورة، و قلوبنا بذکرک معمورة، و انفسنا بطاعتک مسرورة، و جوارحنا علی خدمتک مقهورة، و اسماءنا فی خواصک مشهورة، و ارزاقنا من لدنک مدرورة، و حوائجنا لدیک میسورة، برحمتک یا ارحم الراحمین.
اللهم انجز لهم وعدهم [9] ، و طهر بسیف قائمهم ارضک، و اقم به حدودک المعطلة، و احکامک المهملة و المبدلة، و احی به القلوب المیتة، و اجمع به الاهواء المتفرقة، و اجل به صداء الجور عن طریقتک حتی یظهر الحق علی یدیه فی أحسن صورته، و یهلک الباطل و أهله بنور دولته، و لا یستخفی بشی‌ء من الحق مخافة احد من الخلق.
اللهم عجل فرجهم، و أظهر فلجهم، و اسلک بنا منهجهم، و أمتنا علی ولایتهم، و احشرنا فی زمرتهم، و تحت لوائهم، و اوردنا حوضهم، و اسقنا بکأسهم، و لا تفرق بیننا و بینهم، و لا تحرمنا شفاعتهم، حتی نظفر بعفوک و غفرانک، و نصیر الی رحمتک و رضوانک، اله الحق رب العالمین.
یا قریب الرحمة من المؤمنین، و نحن اولئک، حقا لا ارتیابا، یا من اذا اوحشنا التعرض لغضبه انسنا حسن الظن به، فنحن واثقون بین رغبة و رهبة ارتقابا، قد اقبلنا لعفوک و مغفرتک طلابا، و اذللنا لقدرتک و عزتک رقابا، فصل علی محمد و آله الطاهرین، و اجعل دعاءنا بهم مستجابا، و ولاءنا لهم من النار حجابا. اللهم بصرنا قصد السبیل لنعتمده، و مورد الرشد لنرده، و بدل خطایانا صوابا، و لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا، و هب لنا من لدنک رحمة، یا من تسمی من جوده و کرمه وهابا، و اتنا فی الدنیا حسنة و فی الاخرة حسنة، و قنا عذاب النار، ان حقت علینا اکتسابا، برحمتک یا ارحم الراحمین، و انت حسبنا و نعم الوکیل.

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) دافع (خ ل).
(2) المنتخب (خ ل).
(3) مغیبها (خ ل).
(4) خواص ملائکتک (خ ل).
(5) طاعتک (خ ل).
(6) کذا، و لعله تصحیف المقهور.
(7) بما (خ ل).
(8) الرضی (خ ل).
(9) وعدک (خ ل).
منبع: صحیفه امام هادی؛ جواد قیومی اصفهانی؛ دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چاپ اول 1381.

نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست