نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 107
اندیشه امام هادی بر شعر ابن ابیحفصه
شیخ مفید رحمه الله با سند خود از سلیمان بن جعفر نقل میکند که گفت: امام هادی علیهالسلام به من فرمود: در
حالی که پیرامون این شعر ابن ابیحفصه فکر میکردم به خواب رفتم: «چگونه
میشود - با این که نشدنی است - که وراثت عموها به پسران دختر برسد» [1] .
ناگاه، انسانی را دیدم که میگوید: این امر شدنی است، زیرا [آیات] کتاب
آسمانی در فضیلت او نازل، و احکام قضا [و قدر] خداوندی آن را قطعی کرده
است. آری فرزند فاطمه [ی بنت اسد، امیرمؤمنان علی علیهالسلام]، او که نامش
بلند آوازه است، وراثت [و خلافت] را از [یگانه] عموزادگان خود [یعنی
پیامبر صلی الله علیه و آله]، به دست آورد [، و از او به فرزندانش بنی
فاطمه رسید]، [2] و فرزند نثله [3] [یعنی عباس]، سرگشته و گریان ماند، در
حالی که خویشان، به او کمک میکردند. قال المفید: أخبرنی الشیخ
أدام الله عزه، مرسلا عن محمد بن عیسی بن عبید الیقطینی، عن سعد بن جناح،
عن سلیمان بن جعفر قال: قال لی أبوالحسن العسکری علیهالسلام: نمت، و أنا
أفکر فی بیت ابن أبیحفصة أنی یکون و لیس ذاک بکائن لبنی البنات وراثة الأعمام فاذا انسان یقول لی: قد کان اذ نزل الکتاب بفضله و مضی القضاء به من الأحکام ان ابن فاطمة المنوه باسمه حاز الوراثة عن بنی الأعمام و بقی ابن نثلة [4] واقفا متحیرا یبکی و یسعده ذووا الأرحام [5] .
پی نوشت ها: (1)
کنایه از این که: بنی الاعمام پیامبر صلی الله علیه و آله که بنی
العباساند، از بنی البنات پیامبر که فرزندان فاطمه علیهاالسلام و
علویاناند، به وراثت [و خلافت] پیامبر صلی الله علیه و آله، سزاوارترند. [2] پس وراثت فرزندان فاطمه علیهاالسلام یعنی علویان، نیز از بنی الاعمام است. [3] نثله، نام مادر عباس است. [4]
قال المجلسی: نثلة اسم أم العباس، و یقال: نثیلة، و لعل المراد بابن
فاطمة، أمیرالمؤمنین علیهالسلام، و یحتمل أن یکون المراد بفاطمة البتول
علیهاالسلام و بابنها نجس الابن، أو القائم علیهالسلام و الأول أظهر. [5] الفصول المختارة: 96، بحارالأنوار 10: 391 ح 3 باختلاف یسیر. منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 107