در مقابل نفرين كه در طلب ايجاد شرّ و مذلّت بكار ميرود و براى ايندو
صيغه مخصوصى وجود ندارد فلذا گاهى بصيغه ماضى آمده همچون « رحم اللّه» و زمانى بصورت
مضارع ذكر شده نظير « يرحمك اللّه» و در پارهاى از اوقات بصيغه امر وارد ميشود همچون « اللّهم الرحم».
افعال مدح و ذمّ
افعال مدح و ذمّ عبارتند از افعالى كه بر انشاء و ايجاد مدح يا ذمّ
دلالت كنند و براى آنها چهار فعل است كه دو تا از اين چهار تا براى مدح بوده و
آنها عبارتند از:
نعم (خوبست) و حبّذا (خوبست).
و دو تاى ديگر براى ذّم ميباشند و آنها عبارتند از:
بئس (بد است) و ساء (بد است).
خصائص و احكام افعال مدح و ذمّ
براى اين افعال خصائص و احكامى است كه ذيلا به پارهاى از آنها اشاره
ميكنيم:
1- در « نعم » و « بئس » بين ارباب دانش اختلافست:
علماء اهل كوفه ايندو را اسم دانسته و دليلشان آنستكه:
حرف جّر كه از مختصّات اسم است بر سر ايندو فعل در مىآيد.
ولى ديگران آن را فعل دانسته و مدركشان اينستكه تاء تأنيث ساكنه
بايندو و ملحق ميشود و در محلّش مقرّر است كه اين لفظ از خواص فعل ماضى است.
2- دراين افعال شرط است كه فاعلشان از سه حال ذيل خارج نباشد:
الف: معرف بالف و لام مانند: نعم الرّجل زيد.
ب: مضاف به معرّف بالف و لام نظير: نعم صاحب القوم زيد.
ج: ضميرى كه براى آن نكرهاى را بعنوان تمييز بياورند مثل: نعم رجلا
زيد.