ص: مكروه است شخص متيّمم براى كسيكه با آب تحصيل طهارت نموده امامت
كند.
ق: مكروه است كسى را كه در جماعت مسبوق واقع شده نائب امام جماعتش
كنند [1]
ر: اگر مأموم در اثناء جماعت آگاه شد كه امام اهليّت براى امامت
ندارد لازم است همان وقت قصد فرادى كند.
و در صورتيكه بعد از اتمام نماز متوجه اين معنا شد اعاده نمازى كه
خوانده لازم نيست.
ش: اگر در اثناء نماز براى امام عارضهاى پيش آمد كه از نماز خارج شد
يكى از مأمومين را نائب خود قرار داده تا بقيه نماز را با ديگران بخواند.
ت: بعد از گفتن « قد قامت الصلوة» سخن گفتن مكروه است.
ث: كسيكه بدنبال ديگرى نماز مىخواند و بوى اقتداء نكرده موظف است
اذان و اقامه براى خود بگويد و در صورتيكه گفتن ايندو ميسور نبود به « قد قامت الصلوة» و اذكار بعد
از آن اكتفاء نمايد.
ض: كسيكه آفتى در زبانش مىباشد جائز نيست براى شخص سالم و صحيح
امامت كند.
ظ: اگر بين ائمه جماعت اختلاف و تعارض واقع شد اقرء بر ديگرى مقدم
است.
و اگز از اين حيث با هم مساوى بودند افقه بر ديگرى رجحان دارد و در
صورتيكه از اين جهت با هم مساوى باشند آن كه هجرتش از بلاد كفر به سرزمين مسلمين
جلوتر بوده بر ديگرى ترجيح دارد و در صورت تساوى از اينحيث آنكس كه مسنتر است بر
ديگرى مقدم مىباشد و اگر از اين حيث نيز با هم مساوى بودند آن كه جميلتر و
زيباتر مىباشد بر ديگرى رجحان دارد.
[1] مثلا در جماعت يكى از مأمومين يك ركعت
از امام عقبتر است اگر امام از نماز خارج شد مكروه است اين شخص را نائب خود قرار
دهد.