كلام مرحومه علّامه
و امّا مرحوم علّامه:
ايشان حرمت استعمال آب متنجّس را در كتاب تحرير و قواعد و ارشاد منحصر بر طهارت و اكل و شرب فرمودهاند.
و در كتاب منتهى انتفاع از خميرى كه با آب نجس ساخته شده را در علف حيوانات و تغذيه آنها تجويز فرموده و در مقام استدلال فرموده:
آنچه بر مكلّف حرام است تناول متنجّس مىباشد نه انتفاعات ديگر.
و نيز فرموده:
تغذيه از عجين مزبور براى بهائم و حيوانات از مصاديق انتفاع بوده و پس بايد جايز و مشروع باشد چه آنكه اصل مقتضى براى اينحكم مىباشد.
مصنّف (ره) مىفرمايند:
مخفى نماند كه هردو دليل مرحوم علّامه صريح در حصر تحريم در تناول عجين متنجّس مىباشد و انتفاعات ديگر را شامل نمىگردد.
مرحوم شهيد اوّل در كتاب قواعد مىفرمايند:
نجاست آنچيزى است كه استعمالش در نماز و اغذيه حرام باشد.
سپس مطلبى ذكر فرموده كه مؤيّد مطلوب و مقصود ما است.
و در كتاب ذكرى ذيل احكام نجاست فرموده:
ازاله كردن نجاست از جامه و بدن واجب است.
سپس مساجد و غير آنها را نيز ذكر فرموده تا جائيكه مىفرمايد:
و همچنين ازاله نجاست واجب است از هرشيئى كه در اكل و شرب با روشن نمودن زير سقف بكار رود چه آنكه از نجس نهى داريم و همچنين نصّ در اين باب وارد شده.
مقصود شهيد (ره) از « نهى از نجس» نهى از تناول آن مىباشد.
و مرادش از « نصّ » احاديثى است كه وارد شده و ما را از استصباح به روغن متنجّس زير سقف نهى و منع نمودهاند.