نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب چهارم مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 218
كلام حاصل مىشود نظر بايد نمود پس گويا در آيه چنين گفته شده است:
و الّذين آمنوا و عملوا الصّالحات لهم جنّات فبشّرهم بذلك.
و امّا جواب دوّمى كه زمخشرى داد مورد نظر و مناقشه مىباشد زيرا
صحيح نيست كه « بشّر » را جواب شرط قرار دهيم در حاليكه اگر بر « اتّقوا » معطوف باشد مىبايد همچون معطوف عليه بتوان آنرا در جواب شرط
آورد.
و امّا وجه عدم صحّت قرار دادن آن در جواب شرط اينستكه:
امر به بشارت ابدا مشروط بعجز كافرين از اتيان بمثل قرآن نمىباشد پس
چگونه بتوان آنرا در جواب شرط آورده و آنرا بعنوان جواب شرط تلقّى كرد.
البتّه از اين اشكال و مناقشه اينطور جواب داده شده كه مىدانيم
كفّار غير از مؤمنين هستند و با توجّه باين نكته گويا اينطور گفته شده:
فاذ لم يفعلوا فبشّر غيرهم بالجنّات ( وقتى كه كفّار مثل قرآن را
نتوانستند بياورند پس تو غير ايشان يعنى مؤمنين را به بهشت بشارت بده).
و معناى اين كلام آنستكه: اين معاندين را بشارت بده كه هيچ حظّ و
بهرهاى براى ايشان در بهشت نيست.
شرح
قوله: حتّى يطلب له مشاكل: مقصود از « مشاكل » همانند و نظير مىباشد يعنى اگر معطوف صيغه امر است معطوف عليه
نيز چنين بوده و در صورتيكه خبر فرض شود معطوف عليه نيز جمله خبريّه محسوب گردد.
قوله: بل المراد عطف جملة ثواب المؤمنين الخ: يعنى مقصود و مراد از عطف،
عطف جمله انشاء بر جمله خبر نبوده بلكه غرض عطف معنائى است كه از جمله دوّم حاصل
شده بر معناى حاصل از جمله اوّل و بعبارت ديگر مقصود ضميمه ساختن معناى كلامى است
كه مفيد ثواب بوده بر معناى كلامى كه افاده عقاب مىكند.
قوله: يعاقب بالقيد: مقصود از « قيد » غل و زنجير مىباشد.
نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب چهارم مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 218