او ما يحصل منها بصورة صحيحة و هيئة منتجه و تبالغ فى التّفحّص عن ذلك
حتّى لا تشتبه بالمشهورات او المسلّمات او المشبّهات و لا تذعن لشئ بمجرد حسن الظنّ
به او بمن تسمع منه حتّى لا تقع فى مضيق الخطابه و لا ترتبط بربقة التقليد .
ترجمه :
برهان و شرح آن
مرحوم محشّى در ذيل كلام مصنّف يعنى « اى الطّريق
الى الوقوف على الحق » ميفرمايد :
مقصود از برهان طريق اطّلاع بر حق است و مراد از حقّ يكى از دو امر ذيل
مىباشد :
الف : اگر مطلوب علم
نظرى بوده مقصود از حقّ يقين مىباشد .
ب : اگر مطلوب علم
عملى باشد مطلوب آگاهى بر حق و عمل بر طبق آن است .
چنانچه مىگويند : وقتى اراده رسيدن به يقين داشتى پس بناچار بايد در دليل بعد از مراعات شرائط صحّت صورت قياس يا ضروريّات
ششگانه ( اوّليّات، مشاهدات، تجربيّات،
حدسيّات، متواترات و فطريّات )
را
استعمال نمائى و يا از اموريكه موجب حصول قياس صحيح الصورة و الهيئة ميگردند استعانت
بجوئى .
البتّه در اين وادى لازم است حدّ اعلاى سعى را نموده و در تحصيل چنين قياس تفحّص بليغ روا بدارى تا آنكه ضروريّات ششگانه را به قضاياى مشهوره
و مسلّمه و مشبّهه اشتباه نكنى و الحذر بصرف حسن ظنّ بچيزى مبادا بآن اذعان پيدا كرده و معتقد شوى چنانچه حسن
ظنّ بافراد مبادا ترا بر آن دارد كه گفته ايشان
را تصديق نمائى كه در اينصورت در تنگناى خطابه واقع شده و دچار تقليد مىگردى .