و اين تقسيم در واقع خود دو تقسيم است منتهى دو قسم حاصل بهر تقدير نامشان
بيّن و غير بيّن است يكى بيّن و غير بيّن بمعناى اخص و ديگرى بيّن و غير بيّن بمعناى
اعمّ .
حاشيه : قوله يدوم :
كحركة الفلك فانّها ائمة للفلك و ان لم يمتنع انفكاكها نظرا الى ذاته .
قوله : بسرعة :
كحمرة الخجل و صفرة الوجل .
قوله : او بطوء .
كالشّباب .
ترجمه :
امثله برخى از عوارض
عرضى كه دائما با معروض بوده مانند حركت براى فلك كه دائمى بوده اگر چه انفكاكش از آن ممتنع نمىباشد . البته معلوم باشد كه حركت را اگر بملاحظه فلك باعتبار فلك بودنش ملاحظه
كنيم عرض لازم و ضرورى بحساب مىآيد و در صورتيكه آنرا باعتبار ذات فلك در نظر بگيريم
عرض مفارق دائمى محسوب ميگردد .
و
امّا عرض كه دائمى نبوده و بسرعت زائل ميشود همچون سرخى كه بر شخص خجالتزده عارض شده
يا زردى كه بر چهره شخص
ترسيده پديد آمده .
و امّا عرض كه دائمى نبوده و بكندى بر طرف مىشود مانند شباب و جوانى .