نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 282
تبصره: كلمه « ام » را در هردو صورت (چه با همزه تسويه همراه گشته
و چه با همزه استفهام بيايد) متّصله نامند زيرا ما قبل و ما بعدش از هم مستغنى
نبوده بلكه ارتباط و اتصال كامل بينشان وجود دارد و بآن ام معادله نيز گويند زيرا
كلمه « ام » معادل همزه است منتهى در قسم اوّل معادل همزه
است در افاده تسويه و در نوع دوّم معادل آن بوده در افاده استفهام.
شرح
قوله: و ذلك لانّها امّا ان تتقدم الخ: كلمه « ذلك » يعنى شرح ايندو قسم چنين است كه لانّها امّا ... و ضمير در « لانّها » به ام راجع است.
قوله: ان تتقدّم عليها: ضمير در « عليها » به ام راجع است.
قوله: سواء عليهم استغفرت الخ : آيه (6) از سوره منافقون.
قوله: سواء علينا أجزعنا الخ : آيه (21) از سوره ابراهيم.
قوله: و ما ادرى و سوف اخل ادرى الخ:
تجزيه و تركيب
ما: نافيه، غير عامله، مبنى.
ادرى: فعل مضارع، صيغه متكلم وحده، ثلاثى مجرد، از باب ضرب، يضرب،
متعدى معلوم، ضمير « انا » در آن مستتر بوده و فاعلش مىباشد.
واو: حاليه.
سوف: حرف تنفيس، غير عامل، مبنى.
اخال: فعل مضارع، صيغه متكلم وحده، متعدى.
ادرى: فعل مضارع، متكلم وحده، متعدى، مفعول است براى « اخال » .
أ: از ادات استفهام.
قوم: خبر مقدم.
آل حصن: مضاف و مضافاليه، مبتدأ مؤخّر، مفعول براى « ادرى » .
نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 282