نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 281
ترجمه:
(ام)
كلمه « ام » بر چهار قسم است:
قسم اوّل
قسم ام متّصله است و آن منحصر در دو نوع مىباشد زيرا يا همزه تسويه
بر آن مقدّم شده همچون فرموده حقتعالى:
سواء عليهم استغفرت لهم ام لم تستغفر لهم ( مساوى است بر ايشان طلب آمرزش
نمائى يا ننمائى)
و نيز نظير فرموده ديگر بارىتعالى:
سواء علينا اجزعنا ام صبرنا ( مساوى است بر ما بىتابى
نمودن يا صبر كردن) در ايندو آيه چنانچه مشاهده مىشود قبل از « ام » همزه تسويه داخل شده است.
البته بايد توجه داشت بيت ذيل كه سروده « زهير » است از اين قسم نمىباشد:
وى گفته:
و ما ادرى و سوف اخال ادرى
أقوم
آل حصن ام نساء
يعنى: و نميدانم ولى عنقريب است كه بدانم آيا آل حصن مردانند و يا
زنان مىباشند.
كلمه « ام » در اين بيت از قسم ام متصلهاى كه قبل از آن
همزه تسويه درآمده نيست و جهتش را انشاء اللّه بزودى در ابحاث آتيه خواهيم گفت.
و يا همزه مذكور پيش از آن داخل نگرديده بلكه همزهاى درآمده است كه
با آن و ام طلب تعيين مىشود مانند:
أزيد فى الدار ام عمرو (آيا زيد در خانه است يا عمرو).
در اينمثال سائل مىداند كه در خانه قطعا شخصى مىباشد منتهى مردّد
است بين زيد و عمرو لذا بواسطه همزه و ام از تعيين ايندو و اينكه كداميك از آنها
در خانه هستند سؤال گرديده است.
نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 281