نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 126
و ما احد من اهل الكتاب الّا ليومنن به بوده پس مبتدأ يعنى « احد » حذف شده و صفتش يعنى « من اهل الكتاب» باقى مانده است و همانطورى كه ملاحظه ميشود بر سر
جمله اسميه درآمده.
و مثل همين آيه است فرموده ديگر حقتعالى:
و ان منكم الّا واردها ( نيست احدى از شما مگر آنكه در جهنم وارد مىشود).
شاهد در « ان » است كه معناى ماء نافيه بوده و بعد از آن
مبتدأ حذف شده و خبرش باقى مانده است و تقدير آن و ما احد منكم الّا واردها
مىباشد و همانطورى كه مىبينيم كلمه « ان » بر سر جمله اسميه داخل شده.
سپس مصنّف گويد:
و بر جمله فعليه نيز داخل مىشود مانند:
ان اردنا الّا الحسنى ( ما اراده نمىكنيم مگر امر نيك را).
شاهد در « ان » است كه نافيه بوده و بر سر جمله فعليه داخل
شده.
و مثل:
ان يدعون من دونه الّا اناثا ( نمىخوانند غير خدا مگر جماد
را).
شاهد در « ان » بوده كه بمعناى نفى مىباشد و بر سر جمله
فعليه درآمده.
و نظير:
و تظنّون ان لبثتم الّا قليلا ( گمان مىكنيد درنگ نمىنمائيد
مگر اندكى).
شاهد در « ان » بوده كه بمعناى ما نافيه مىباشد و بر سر جمله
فعليه درآمده.
و مثل:
ان يقولون الا كذبا ( نمىگويند مگر دروغ).
شاهد در « ان » بوده كه بمعناى نفى مىباشد و بر سر جمله
فعليه درآمده است.
رأى برخى از ادباء و مردود بودنش
برخى از ادباء گفتهاند:
بعد از ان نافيه يا كلمه « الّا » واقع ميشود همچون آيات مذكوره و يا « لمّا » مشدّده
نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 126