«نزديكترين كسان به ابراهيم همانا پيروان او و اين پيامبر و مؤمنان هستند و خدا
ياور مؤمنان است [140]»
و ما هستيم اولو الارحام كه در اين آيه آمده است: «پيامبر به مؤمنان از خودشان
سزاوارتر است و زنانش مادر مؤمنان هستند و در كتاب خدا خويشاوندان نسبى از مؤمنان
و مهاجران به يكديگر سزاوارترند [141].»
ما اهل بيت هستيم، خداوند ما را اختيار كرده و برگزيده و نبوت را در
ما قرار داده و كتاب و حكمت و علم از آن ماست- و خانه خدا و مسكن اسماعيل و مقام
ابراهيم از آن ماست- پس فرمانروايى ما را سزد. واى بر تو اى معاويه، ما به ابراهيم
سزاوارتريم ما آل او هستيم و آل عمران به عمران سزاوارترند و آل لوط و ما سزاوارتر
به لوط هستيم و آل يعقوب و ما سزاوارتر به يعقوبيم و آل موسى و آل هارون و آل
داوود به ايشان سزاوارترند. و آل محمد سزاوارتر به محمداند ما اهل بيت هستيم كه
خداى تعالى «ناپاكى از آنها بزدوده و آنان را پاكيزه ساخته است [142].
و هر پيامبرى را دعوتى است ويژه خود او و فرزندان و خاندانش و هر
پيامبرى را در حق خاندانش وصيتى است. آيا نمىدانى كه ابراهيم به پسرش يعقوب وصيت
كرد و يعقوب چون مرگش فرا رسيد پسرانش را وصيت كرد و محمد (ص) به خاندانش وصيت
كرد. اين سنت ابراهيم و ديگر پيامبران بود و محمد (ص) به فرمان خدا به آن پيامبران
اقتدا كرد. خداى تعالى گويد كه ابراهيم و اسماعيل چون پايههاى خانه را بالا
مىآوردند گفتند: «اى پروردگار ما، ما را فرمانبردار خويش ساز و نيز فرزندان ما را
فرمانبردار خويش گردان [143]»
و ما همان امت مسلمه هستيم. و گفتند: «اى پروردگار ما از ميانشان پيامبرى بر آنان مبعوث گردان تا آيات تو
را بر ايشان بخواند و به آنها كتاب و حكمت بياموزد [144]» ماييم اهل اين دعوت و رسول اللّه از ماست و ما از او هستيم. برخى
از ما از برخى ديگر و بعضى از ما در ولايت و ميراث اولى به بعض ديگر. «فرزندانى بعضى از بعض ديگر و
خدا شنوا و داناست [145]»
كتاب خدا بر ما نازل شده و رسول اللّه در ميان ما مبعوث شده و آيات بر ما خوانده
شده. ماييم وابستگان كتاب و ماييم گواهان بر آن و داعيان به سوى آن و بر پاى
دارندگان آن. «فَبِأَيِّحَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ.»*
اى معاويه، آيا تو جز اللّه خداى ديگرى را مىطلبى؟ يا جز كتاب
اللّه، كتاب ديگرى مىجويى؟ يا جز كعبه، خانه خدا و مسكن اسماعيل و جايگاه پدرمان
ابراهيم قبله ديگرى مىخواهى؟ يا جز آيين ابراهيم در پى آيينى ديگر هستى؟ يا غير
از خدا ملك يا فرمانرواى ديگرى طلب مىكنى؟ خداوند اين ملك و فرمانروايى را در
ميان ما قرار داده. تو دشمنىات را نسبت به ما آشكار گردانيدى و حسد و كينهات نيك
فرا نمودى و نشان دادى كه پيمان خداى مىشكنى و آيات او را تحريف مىكنى. و اين
سخن خدا را دگرگون كردى كه به ابراهيم گفت: «خدا براى شما اين دين را
برگزيده است [146].» آيا از آيين ابراهيم روى مىگردانى و حال آنكه
خداى تعالى او را در دنيا برگزيده و او در آخرت از صالحان است؟ آيا جز حكم خدا