responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول نویسنده : ولایی، عیسی    جلد : 1  صفحه : 326

علم دارد، علمى كه مخصوص خداوند بوده و فقط خود او به آن آگاهى دارد و بداء از اين علم سرچشمه مى‌گيرد. و علمى كه خداوند و ملائكه و انبياء و ما (ائمه معصومين) بدان آگاهى داريم. [1]

3. قضايى كه خداوند پيامبر و فرشتگان را به وقوع آن آگاه كرده است. منتهى نه وقوع جزمى و حتمى بلكه مشروط و موقوف به اينكه حكمت الهى اقتضاء نكند كه خلاف آن واقع شود. بداء در اين قسم از قضاء وجود دارد. امام باقر مى‌فرمايد: امور بر دو قسم است، امور حتمى و امور مشروط. [2]

در روايت ديگر امام صادق (ع) مى‌فرمايد: هر شب قدر فرشتگان و ارواح و نويسندگان به آسمان دنيا نازل مى‌شوند و قضاء الهى را در آن سال يادداشت مى‌كنند، پس اگر خداوند اراده فرموده كه بعضى از امور را جلو و يا تأخير اندازد و يا كم كند به فرشته امر مى‌فرمايد: محو كند آنچه را اراده كرده و اثبات كند آنچه را اراده فرموده است. [3] باز على (ع) مى‌فرمايد: اگر نبود يك آيه در قرآن من به گذشته و آينده و حال تا روز قيامت خبر مى‌دادم، و آن آيه اين است: خدا محو مى‌كند آنچه را بخواهد و اثبات مى‌كند آنچه را اراده كند. [4] پس بداء در قضاء موقوف جارى است، و لازمه چنين عقيده‌اى اين نيست كه به خداوند نسبت جهل داده شود. بلكه نسبت جهل به انسان داده مى‌شود، و هشدارى است به انسان كه بايد هميشه سر در آستان الهى داشته باشد، و از او بخواهد تا دفع بلا كند، و توفيق اطاعت مرحمت فرمايد، و از معصيت دورى جويد. اما كسانى كه منكر بداء هستند و معتقدند قلم تقدير جارى شده، و هيچ راه برگشتى نمى‌باشد، چنين فردى مأيوس از اجابت دعا شده و دست از تضرع و راز و نياز بر خواهد داشت، و در نتيجه به گناه بزرگترى وارد مى‌شود و آن يأس از رحمت الهى است. به همين دليل است كه در روايات بسيار آمده: هيچ عبادت و بندگى مثل بداء نيست. [5] خداوند هيچ پيامبرى را مبعوث نكرد مگر آنكه اعتراف به بداء كرده است. [6]


رسله فانّه يكون و لا يكذب نفسه و لا ملائكته و لا رسله و علم عنده مخزون لم يطلع عليه احدا من خلقه يقدّم منه ما يشاء و يؤخر ما يشاء و يمحو و يثبت ما يشاء». بحار الانوار، ج 4، ص 96.

[1] . عن ابى بصير عن ابى عبد اللّه انّه قال «انّ للّه علمين علم مكنون مخزون لا يعلمه الّا هو، من ذلك يكون البداء و علم علّمه ملائكته و رسله و انبيائه فنحن نعلمه»، اصول كافى، ج 1، ص 264، بحار الانوار، ج 4، ص 109.

[2] . عن الفضيل قال سمعت ابا جعفر (ع) «يقول من الامور امور محتومة جائية لا محاله و من الامور امور موقوفه عند اللّه يقدّم منها ما يشاء و يمحو منها ما يشاء و يثبت منها ما يشاء ...» بحار الانوار، ج 4، ص 119.

[3] . عن عبد اللّه بن مسكان عن ابى عبد اللّه (ع) انّه قال «اذا كان ليلة القدر نزلت الملائكة و الرّوح و الكتبة الى سماء الدنيا فيكتبون ما يكون من قضاء اللّه تعالى فى تلك السّنة فاذا اراد اللّه ان يقدم شيئا او يؤخره او ينقص شيئا امر الملك ان يمحو ما يشاء ثم اثبت الذى اراد»، بحار الانوار، ج 4، ص 99.

[4] . عن امير المؤمنين (ع) انه قال «لو لا آية فى كتاب اللّه لا خبرتكم بما كان و بما يكون و بما هو كائن الى يوم القيامة و هى هذه الآية يمحو اللّه ما يشاء و يثبت و عنده ام الكتاب ..» بحار الانوار، ج 4، ص 97؛ عن زراره عن ابى جعفر قال كان على بن الحسين (ع) يقول لو لا آيه فى كتاب اللّه لحدثتكم بما يكون الى يوم القيامة فقلت ايّة آية؟ قال قول اللّه «يمحو اللّه ما يشاء و يثبت و عنده ام الكتاب» بحار الانوار، ج 4، ص 118.

[5] . عن زراره عن احدهما قال: «ما عبد الله عزّ و جل بشى‌ء مثل البداء»، بحار الانوار، ج 4، ص 107.

[6] . قال الرضا (ع): «ما بعث نبيا قط الّا بتحريم الخمر، و ان يقرّ له بالبداء»، بحار الانوار، ج 4، ص 108.

نام کتاب : فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول نویسنده : ولایی، عیسی    جلد : 1  صفحه : 326
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست