نام کتاب : اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي نویسنده : حسن امین جلد : 1 صفحه : 245
atnahcramaS
يا ريختن آب مقدس بر كتابratavA -saD است.
تشكيلات اجتماعى خوجهها مركزيت كامل مالى براى شخص آقا خان قائل
است، اما در مورد مسائل ديگر از قبيل روابط و مناسبات افراد، استقلال وجود دارد.
براى هر بخشى، جماعت معينى وجود دارد كه به زبان گجراتى «جومانخانون» مىگويند كه وظيفه اداره مجلس و
مسجد را با هم به عهده دارد.
مأمورينى هم وجود دارند كه مخى (ihkuM رئيس، خزانهدار) و كامريا (airamaK
مأمور رسيدگى و حسابدار) نام دارند. اينان غالبا از جانب آقا خان معين مىشوند،
ولى برخى اوقات از طرف مردم انتخاب مىشوند. اين افراد براى امام هداياى مردمى را
از قبيل هداياىhtnosaD
يا عشريه، هداياى اندك در ايام مخصوص مثل هداياى عيد ماه جديد، هداياى تولد فرزند،
هداياى ازدواج و كفن و دفن و غير اينها جمع مىكنند.
از تشكيلات كنونى پيروان آقا خان در ايران، هند مركزى يا مرزهاى
شمال غرب هيماليا اطلاعات كافى در دست نيست. اينان از نظر مذهب از اسماعيليان
نزارى و از پيروان حسن دوم هستند كه از اسماعيليان مستعلوى متمايزند.
فرقه بهره (harhoB(:
فرقه مزبور گروههايى اسلامى هستند كه در غرب هند زندگى مىكنند و
اصل نسبشان به هنديانى بر مىگردد كه با عربهاى يمنى آميخته بودهاند و يكى از
فرقههاى مذهب اسماعيلى به شمار مىروند و با آن دسته از اسماعيليان كه از دعوت
مستعلى در مقابل برادرش نزار حمايت مىكردهاند، مرتبط مىباشند.
مستعلى پس از پدرش مستنصر، در مقابل برادرش نزار كه پيروان او را
در هند خوجه مىنامند، ايستاد و ادعاى خلافت فاطمى كرد.
نام کتاب : اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي نویسنده : حسن امین جلد : 1 صفحه : 245