responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي نویسنده : حسن امین    جلد : 1  صفحه : 169

چه كسى مغولها را تحريك كرد؟:

قبلا گفتيم كه هيأت نمايندگى خليفه عباسى كه به مراسم تاجگذارى «اوگتاى» دعوت شده بود، على‌رغم اين‌كه با استقبال خوبى مواجه شد، پيامى را براى ارسال به خليفه دريافت كرد كه سرتاسر تهديد بود. اما هيأت نمايندگى نزاريان از همان ابتدا با خشم و تحقير مغولها روبه‌رو شد. هريك از اين برخوردها علل و ريشه‌هايى داشت. توضيح اين‌كه: هيأت نمايندگى خليفه عباسى، نمايندگان حكومتى بودند كه مغولها هنوز با آنها چالش مستقيمى نداشتند اما خود را آماده چنين چالشى مى‌كردند. بنابراين آنها مى‌خواستند در كنار استقبال خوبى كه از نمايندگان خليفه كردند، به رهبرانشان بفهمانند كه بايستى تسليم شوند و در صورت عدم تسليم، بايد منتظر عواقب وخيم آن باشند.


-ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنِينَ. ..وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.* .. أمر بعمارة هذا الحمام المبارك المولى العادل سراج الدين و الفقير مظفر بن الحسين اعزه اللّه و نصره فى ولاية العبد الفقير الى شفاعة مواليه الائمة الاطهار صلوات اللّه عليهم اجمعين. حسن بن اسماعيل العجمى الألموتى فى سنة 572 ه.

طول اين قلعه نزديك صد متر و عرض آن بيش از 15 متر مى‌باشد و بر روى تپه‌اى سنگى بر فراز دره‌اى عميق كه اطراف آن را كوههاى مرتفع احاطه كرده و در آن رودى جريان دارد، واقع است.

قلعه خوابى: اين قلعه كه از قلعه كهف پيروى كرده است، در سال 1160 ميلادى توسط راشد الدين سنان تجديد بنا مى‌شود.

قلعه عليقه: به فاصله 15 كيلومترى شمال غربى قلعه قدموس قرار دارد.

قلعه رصافه: به فاصله هشت كيلومترى جنوب غربى قلعه مصياف قرار دارد. اين قلعه را راشد الدين سنان بر فراز كوهى كه هم از جهت شرق و هم از جهت غرب بر مسافتهاى زيادى مشرف است، بنا كرده است. اين قلعه امروزه به تلى از سنگ تبديل شده است.

قلعه مصياف: اين قلعه بر صخره‌هاى سختى ساخته شده و با ديوار طولانى احاطه شده است.

زمانى پايتخت اسماعيليان نزارى در شامات بوده و راشد الدين سنان آن را پايگاه خود قرار داده بود و همواره اسماعيليان نزارى آن را پايگاه ميراث قديم اسماعيلى به شمار مى‌آوردند.

نام کتاب : اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي نویسنده : حسن امین    جلد : 1  صفحه : 169
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست