به كار گيرى
لفظ در معانى
حقيقى و
مجازيِ آن به
طور مستقل
استعمال
لفظ در معانى
حقيقى و
مجازى، از
اقسام
استعمال لفظ
در معانى
متعدد است و
به معناى اطلاق
لفظ و اراده
معناى حقيقى و
مجازى آن به طور
مستقل مى
باشد، مثل اين
كه گفته شود:
«رأيت اسدا في
الحمام» و از
آن، حيوان
درنده و فرد
شجاع اراده
شود.
مكارم
شيرازى،
ناصر، انوار
الاصول، ج 1، ص 145.
فاضل
لنكرانى،
محمد، سيرى
كامل در اصول
فقه، ج 2، ص 439.
فاضل
لنكرانى،
محمد، كفاية
الاصول، ج 1، ص
(227-226).
محقق حلى،
جعفر بن حسن،
معارج
الاصول، ص 50.
اصفهانى،
محمد حسين،
الفصول
الغروية فى
الاصول
الفقهية، ص 57.
خويى،
ابوالقاسم،
محاضرات فى
اصول الفقه، ج
1، ص 210.
ميرزاى
قمى،
ابوالقاسم بن
محمد حسن،
قوانين الاصول،
ج 1، ص 36.
صاحب
معالم، حسن بن
زين الدين،
معالم الدين و
ملاذ
المجتهدين، ص
(45-42).
استعمال
لفظ در معانى
متعدد
اطلاق لفظ و
اراده معانى
متعددِ مستقل
استعمال
لفظ در معانى
متعدد، عبارت
است از اطلاق
لفظ و اراده
بيش از يك
معناى مستقل
از آن، مثل
اين كه گفته
شود: «رأيت
عينا» و از آن
معناى چشم و
چشمه به طور
مستقل و
جداگانه
اراده گردد. اين
در حكم اين
است كه يك بار
گفته شود:
«رأيت عينا
باكية» و بار
ديگر گفته
شود: «رأيت
عينا نابعة».
در جواز
استعمال لفظ
در معانى
متعدد، ميان
اصولى ها
اختلاف است:
1. برخى،
از جمله مرحوم
«آخوند
خراسانى»،
«محقق نايينى»
و «مظفر»، آن را
مطلقا جايز
نمى دانند;
2. برخى
ديگر، هم چون
مرحوم «خويى»،
آن را مطلقا
جايز مى دانند;
3. عده
اى، ميان كلام
منفى و مثبت
تفصيل داده و
استعمال را در
كلام منفى
جايز و در
كلام مثبت غير
جايز دانسته
اند;
[4]برخى
نيز ميان
مفرد، تثنيه و
جمع تفصيل
داده و
استعمال را در
تثنيه و جمع
جايز و در
مفرد غير جايز
شمرده اند
نكته:
استعمال
لفظ در معانى
متعدد اعم از
اين است كه
لفظ مشترك، در
معانى حقيقى،
يا در معانى
مجازى و يا در
معناى حقيقى و
مجازى به كار
رود[1]
فاضل لنكرانى،
محمد، سيرى
كامل در اصول
فقه، ج 2، ص (462-439).
فاضل
لنكرانى،
محمد، كفاية
الاصول، ج 1، ص 226.
سيستانى،
على، الرافد
فى علم
الاصول، ص 22.
مجاهد،
محمد بن على،
مفاتيح
الاصول، ص (24-23).
آخوند
خراسانى،
محمد كاظم بن
حسين، كفاية
الاصول، ص 53.
خويى،
ابوالقاسم،
محاضرات فى
اصول الفقه، ج
1، ص 206.
خمينى، روح
الله، مناهج
الوصول الى
علم الاصول، ج
1، ص 186.
مشكينى،
على، تحرير
المعالم، ص 36.
حكيم، محمد
سعيد، المحكم
فى اصول
الفقه، ج 1، ص 140.
استعمال
لفظ در معانى
مجازى
اطلاق لفظ و
اراده معانى
مجازيِ مستقل
استعمال لفظ
در معانى
مجازى، از
اقسام
استعمال لفظ
در معانى
متعدد مى باشد
و عبارت است
از اطلاق لفظ
و اراده بيش
از يك معنا از
معانى مجازى
آن به طور
مستقل، مثل
اين كه گفته
شود: «رأيت
اسدا في الحمام»
و از آن، هم
شجاعت فرد و
هم بدبويى
دهان او اراده
شود، كه اين
دو صفت در شير
درنده وجود
دارد و هر دو
نيز معناى
مجازى مى باشد.
اسنوى، عبد
الرحيم بن
حسن، التمهيد
فى تخريج الفروع
على الاصول، ص
181.
اصفهانى،
محمد حسين،
الفصول
الغروية فى
الاصول
الفقهية، ص 58.
ميرزاى
قمى،
ابوالقاسم بن
محمد حسن،
قوانين الاصول،
ص 36.
مظفر، محمد
رضا، اصول
الفقه، ج 1، ص 39.
مكارم
شيرازى،
ناصر، انوار
الاصول، ج 1، ص 146.
استعمال
لفظ در معنا
اطلاق لفظ و
اراده معناى
آن
استعمال
لفظ در معنا،
مقابل
استعمال لفظ
در لفظ بوده و
به معناى بكار
بردن لفظ و
اراده معناى
آن مى باشد،
مانند: اطلاق
لفظ «اسد» و
اراده حيوان
درنده خاص.
نكته:
اصل در
استعمال،
استعمال لفظ
در معنا مى
باشد و
استعمال لفظ
در لفظ، نياز
به قرينه دارد.
نائينى،
محمد حسين،
اجود
التقريرات، ج
1، ص 26.
مجاهد،
محمد بن على،
مفاتيح
الاصول، ص 78.
نصيرالدين
طوسى، محمد بن
محمد،
المحصل، ج 1، ص 113.
استعمال
لفظ در معناى
واحد
اطلاق لفظ و
اراده معناى
واحد
استعمال
لفظ در معناى
واحد، به
معناى اطلاق لفظ
و اراده يك
معنا، از آن
است، چه اين
كه لفظ، داراى
معناى ديگرى
نيز باشد -
مانند لفظ
مشترك - و چه
اين كه معناى
ديگرى نداشته
باشد.
نكته:
اصل اولى در
استعمال،
استعمال لفظ
در معناى واحد
است، مگر اين
كه قرينه اى
بر خلاف آن
باشد.