نام کتاب : كسر أصنام الجاهلية نویسنده : الملا صدرا جلد : 0 صفحه : 18
نهايت كار و سير فكرى او
بدين ترتيب، صدرا كه در آغاز كار، خود را اكثر سرگرم بحثهاى فلسفى
كرده، به تفكّرات علمى و تأمّلات فلسفى مىپرداخت و عقل و برهان را طريق وصول به
حقيقت مىانگاشت، در نهايت صوفيى صافى، عارفى روشن ضمير، عاشقى صادق و خلاصه
فرزانهاى جامع ببارآمد، كه هم تبحّر در بحث و برهان داشت و هم توغّل در ذوق و
عرفان. همانگونه كه به تشريح مسائل غامض فلسفى و آراى فيلسوفان اشتغال مىداشت،
به تبيين حقايق عرفانى و مقاصد عالى عارفان و صوفيان هم همّت گماشت و حتّى عقائد و
اقوال عارفان را با ذوق و شوق و آب و تاب بيشترى بيان داشت. زيرا او عقل را در
شناخت حقايق هرگز كافى نشناخت. قياس متفلسفان را عقيم، راهشان را ناراست و
گفتارشان را فتنه و گمراهكننده تشخيص داد[1]؛ و معرفت حاصل از كشف و شهود را بر علم حاصل از
بحث و استدلال بدين صورت ترجيح نهاد كه دومى همچون علم كسى است كه شيرينى را بوصف
ديگران مىداند و اوّلى همچون معرفت كسى كه آن را بذوق درمىيابد، كه مسلّما اوّلى
محكمتر و استوارتر از دومى است. وقوعش نيز ممتنع نيست، كه براى انبياء، اوصياء،
اولياء و عرفا واقع شده است.[2]
صدرا در كتابها و رسالاتش بكرّات و مرّات بدين مهم تصريح كرده است،
كه اگر بخواهيم به ذكر شواهد و ارائه اسناد بپردازيم، سخن به درازا خواهد كشيد و
رسالهاى جداگانه پديد خواهد آمد. براى نمونه در مفاتيح الغيب به صراحت نوشت: «إنّكثيرا
من المنتسبين إلى العلم ينكرون العلم الغيبي اللّدنّي الّذي يعتمد عليه السّلاك و
العرفاء و هو أقوى و أحكم من سائر العلوم، قائلين: ما معنى العلم إلّا الذي يحصل
من تعلّم أو