نمىدانند، مىگويد:
استغفار اگر حرام باشد، با وعده تجويز نمىشود.[1] ب. بيشتر مفسّران، با
استناد به آيه 113 توبه/ 9 استغفار براى مشركانِ زنده را جايز ندانسته و تبيّنِ
دوزخى بودن كافران را به اظهار كفر و شرك و اصرار بر آن مىدانند؛ از اين رو،
درصدد توجيه استغفار ابراهيم براى آزر مشرك برآمدهاند: 1. شيخ طوسى مىگويد: آزر
وعده ايمان و ابراهيم وعده استغفار داد؛ آن گاه آزر، ابراز ايمان و ابراهيم براى
او استغفار كرد؛ سپس خداوند به او وحى كرد كه ايمان آزر منافقانه بوده است، و
ابراهيم از او تبرّى جست.[2] 2. ابوالفتوح معتقد است:
آزر به ابراهيم وعده ايمان داد و حضرت براى او به صورت مشروط، استغفار كرد:
«اللّهُمَّ اغفِر لِأَبِى إِذا ءَامَنَ».[3] 3. به نظر زمخشرى، ابراهيم
به پدرش وعده استغفار داد و مادامى كه اميد به هدايت وى داشت، براى او استغفار
مىكرد و شايد او گمان داشت استغفار براى كافرى كه به هدايت وى اميد است، جايز
باشد؛ چون عقل آن را تجويز مىكند و دليل شرعى هم بر منع آن نبود.[4] 4. برخى ديگر از مفسّران
معتقدند كه آزر وعده ايمان داد و ابراهيم براى او استغفار كرد تا ايمان وى محقّق
شود و بعد كه ايمان نياورد، از او تبرّى جست.[5] 5. برخى گفتهاند: مقصود
از استغفار ابراهيم براى آزر، دعوت او به ايمان بودهاست.[6] 6. گروهى توجيه كردهاند
كه ابراهيم براى آزر، استغفار نكرد؛ بلكه وعده استغفار داد[7] و آنچه جايز نيست، استغفار است. ابوالفتوح، اين قول را خلاف ظاهر
قرآن مىداند؛ زيرا از قرآن استفاده مىشود كه ابراهيم به وعده خود عمل كرد.[8] 7. به گفته برخى مفسّران؛
ابراهيم، آزر را مؤمن مىپنداشت و همواره براى او استغفار[1]. روحالمعانى، مج15، ج 28، ص 105 [2]. التبيان، ج 5، ص309 [3]. روضالجنان، ج 10،ص 60 [4]. الكشاف، ج 2، ص315 [5]. التفسير الكبير، ج16، ص 210. [6]. التفسير الكبير، ج16، ص 210. [7]. روضالجنان، ج 10،ص 60 [8]. روضالجنان، ج 10،ص 60