و بانك براى مدت و عمل مبلغى كسر گذارده و بقيه را در حساب آن
شخص منظور مىنمايد آيا ربا است يا نه.
ج
- در فرض مسأله اگر از شخصى كه در شهر ديگر است طلب داشته باشد و ما
فى الذمه او را بفروشد به بانك به كمتر جايز است و اگر از بانك قرض كند و در مقابل
مدت چيزى قرار دهد ربا و حرام است.
س 220
- پولى كه از بانك كشاورزى مىدهند و قبل از گرفتن پول هر صد تومان
شش تومان مىگيرند و چنانچه سر موعد پول را به بانك نپردازد جريمه تعلق مىگيرد و
رئيس بانك مىگويد شش تومان را كه ما مىگيريم بعنوان حق الزحمه و پول بنزين ماشين
و قلم و دوات و ساير لوازم مىباشد و اين پول مورد حاجت مردم است آيا اين كار
مشروع است يا نه.
ج
- شرط زياده اگر چه بعنوان حق الزحمه و ساير مذكورات در سؤال باشد
ربا و حرام است و جريمه نيز حرام است ولى اگر مديون بنحو شرعى در ضمن عقد خارج
لازم ملتزم شده باشد كه اگر از موعد مقرر تأخير انداخت مبلغ معينى مجانا بدهد
اشكال ندارد.
س 221
- شخصى داراى حساب بانك و از بانك يك دسته چك دارد و احتياج به پول
هم دارد ناچار است از كسى قرض نمايد و كسى كه مىخواهد قرض بدهد گفته يك برگ چك
بمبلغ ده هزار ريال به مدت دوازده ماه بنويس و براى مدت يك سال دو هزار و پانصد
ريال كسر مىكنم، مبلغ هفت هزار و پانصد ريال پول مىدهم و پس از يك سال مبلغ ده
هزار ريال چك را تماما دريافت مىكنم آن مبلغ دو هزار و پانصد ريال براى دهنده و
گيرنده چه صورت دارد.
ج
- در فرض مسأله چنانچه شخصى كه مىخواهد قرض كند قبلا مقدار زيادى را
بدائن صلح كند بشرط آن كه مبلغ هفت هزار و پانصد ريال را به او قرض الحسن بدهد
مانعى ندارد.