با زوجه اشكال ندارد و در صورتى كه وقت ضيق است و نمىتواند غسل
كند تيمم نمايد و نافله را بخواند.
س 937
- آيا مادر مىتواند نذر فرزندش را بهم بزند و اگر كسى قسم خورده كه
دود نكشد و بعدا دود كشيد يك كفاره كافى است يا نه.
ج
- ظاهر اين است كه نهى پدر و مادر از عمل بنذر اثرى ندارد و موجب
انحلال نذر نيست بلى اگر پدر و مادر نهى كنند از عمل به منذور مثل اين كه در نذر
ترك دود بگويند ترك دود نكن (البته اگر دود كشيدن مضر نباشد) نذر ترك دود منحل
مىشود و در مسأله دوم يك كفّاره كافى است.
س 938
- چند رأس برّه نذر حضرت أبا عبد اللَّه الحسين سلام اللَّه عليه شده
كه بعد از اين كه دو ساله شدند در روز عاشورا يا تاسوعا آنها را ذبح نموده و هيئت
عزاداران را اطعام كنند آيا باين گوسفندان خمس تعلق مىگيرد يا نه.
ج
- اگر صيغه شرعيه خوانده و نذرش نذر نتيجه باشد به اين كه گفته باشد
از براى خدا است بر من كه اگر مريضم شفا يافت اين گوسفندها مثلا صدقه براى حضرت
أبى عبد اللَّه (ع) باشد و پيش از گذشتن سال بر مالكيت گوسفند مريض شفا يافت خمس
ندارد و الّا خمس دارد.
س 939
- شخصى براى ترك عادتى مثل عادت به سيگار به اين نحو نذر كرده كه اگر
سيگار بكشد در ازاى هر سيگارى سى روز روزه بگيرد البته در حين نذر متوجّه نبوده و
بعد از نذر متوجه شده كه در صورت تخلف، منذور قابل اتيان نيست زيرا اگر مثلا در
روز پنج عدد سيگار كشيد بايد براى هر روزى صد و پنجاه روز روزه بگيرد آيا چنين
نذرى منعقد مىگردد يا نه.
ج
- اگر صيغه شرعى خوانده بايد عمل بنذر نمايد تا عاجز شود آن وقت
تكليف ساقط است بلى اگر ترك سيگار مضر باشد نذر منعقد نمىشود.