است ولى اگر بنحو نذر فعل بوده انعقاد نذر در نتايج بعد از موت،
مورد اشكال است لكن اگر وصيت كرده بعمل به آن، و ربح گاو و نتاج آن در حال موت از
ثلث كمتر باشد ورثه بايد به وصيّت عمل كنند.
س 929
- نذور مطلقه امام عليه السّلام و امام زادگان را مىشود به مطلق
فقراء اگر چه مجاور يا زائر نباشند داد يا مخصوص به مجاورين و زائر است.
ج
- در فرض سؤال مىتواند به مصرف روشنايى و فرش و تعمير بقعه امام يا
امام زاده و خدّام آن و زوّار فقير آن برساند.
س 930
- نذر مطلق حضرت ابو الفضل و سيد الشهداء عليهما السّلام را در عمران
حمام و مسجد مىشود صرف كرد يا نه.
ج
- بلى جايز است مگر آن كه مقصود ناذر مصرف خاصى باشد.
س 931
- كسى نذر كرده با زن سيده ازدواج كند آيا عمل باين نذر واجب مىشود
يا خير.
ج
- چنانچه زن سيدهاى حاضر باشد با او ازدواج نمايد عمل بنذر واجب
است.
س 932
- شخصى گوسفندى دارد نذر مىكند اگر اين گوسفند دوقلو بزايد يكى از
آنها را صدقه بدهد و يا در راه امام حسين (ع) بدهد و گوسفند دوقلو زاييد بعد از آن
يكى از آنها تلف شد به تلف سماوى و يا دزد برده است در اين صورت نسبت باين برّه كه
باقى است تكليف چيست.
ج
- آن را بايد به مصرف نذر برساند.
س 933
- شخصى نذر كرده كه در روز معينى اطعام كند فعلا روغن گوسفند برايش
ممكن نيست با روغن نباتى مىتواند اداء نذر كند يا تأخير بياندازد تا وقتى كه روغن
حيوانى برايش ممكن شود.
ج
- اگر قيد روغن گوسفند در نذر نشده مىتواند با روغن نباتى اطعام
كند.
س 934
- در زمانهاى بسيار دور يكى از نياكان ما نذر كرده كه خانوادهاش