- شخصى صيغه طلاق خلع يا مبارات را عمدا يا از جهت اشتباه صيغه رجعى
خوانده در اين صورت طلاق صحيح است يا نه.
ج
- اگر وكالت در طلاق خلع يا مبارات داشته و طلاق رجعى داده طلاق صحيح
نيست.
س 694
- هر گاه مردى زنى را طلاق دهد بطلاق خلعى در عوض مهرى كه از او
مىخواهد و بعد از آن معلوم شود كه آن زن مهر خود را به برادر خود و يا به كس ديگر
صلح كرده الحال زوج مىگويد كه طلاق باطل است و من زن خود را مىخواهم و زن
مىگويد كه من صلح نامه نوشتهام اما صيغه مصالحه نخواندهام و زوج مىگويد كه تو
دروغ مىگويى صيغه خوانده شده اين طلاق صحيح است يا نه.
ج
- اگر زن مالى را كه ملك غير است با علم به اين كه مال غير است بذل
قرار دهد خلع باطل است و طلاق رجعى مىشود و تا عده تمام نشده زوج حق رجوع دارد و
در صورت اختلاف زوج و زوجه مرافعه شرعيه لازم است.
س 695
- زنى در محضر علماء اهل تسنن در مقابل بذلى كه به زوج سواى مهريهاش
كه بر ذمه زوج بوده نموده طلاق داده شده و مدت پنج ماه از اين طلاق گذشته حاليه
مىتوان آن زن را شوهر داد يا نه و آيا صيغه طلاق دو مرتبه در محضر علماء اثنا
عشريه جارى نماييم يا همان صيغهاى كه علماء اهل تسنن جارى كردهاند كفايت مىكند
و هم چنين اگر بخواهيم دو باره صيغه طلاق را در محضر علماء شيعه بخوانيم بايد زوج
را حاضر كنيم يا بهمان وكالت اولى كه در محضر علماء تسنن داده اكتفا مىشود.
ج
- طلاقى كه در محضر علماء اهل سنت داده شده اگر واجد شرائط صحت باشد
صحيح است و شرائط طلاق خلع در نظر علماء شيعه اين است كه زن در طهر غير مواقعه و
كراهت از طرف زوجه باشد و بلفظ طلاق واقع شود و دو شاهد عادل استماع نمايند و چون
در نظر آنها شاهد لازم نيست نمىتوان حمل بر صحت نمود