responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 2  صفحه : 244

س 693

- شخصى صيغه طلاق خلع يا مبارات را عمدا يا از جهت اشتباه صيغه رجعى خوانده در اين صورت طلاق صحيح است يا نه.

ج‌

- اگر وكالت در طلاق خلع يا مبارات داشته و طلاق رجعى داده طلاق صحيح نيست.

س 694

- هر گاه مردى زنى را طلاق دهد بطلاق خلعى در عوض مهرى كه از او مى‌خواهد و بعد از آن معلوم شود كه آن زن مهر خود را به برادر خود و يا به كس ديگر صلح كرده الحال زوج مى‌گويد كه طلاق باطل است و من زن خود را مى‌خواهم و زن مى‌گويد كه من صلح نامه نوشته‌ام اما صيغه مصالحه نخوانده‌ام و زوج مى‌گويد كه تو دروغ مى‌گويى صيغه خوانده شده اين طلاق صحيح است يا نه.

ج‌

- اگر زن مالى را كه ملك غير است با علم به اين كه مال غير است بذل قرار دهد خلع باطل است و طلاق رجعى مى‌شود و تا عده تمام نشده زوج حق رجوع دارد و در صورت اختلاف زوج و زوجه مرافعه شرعيه لازم است.

س 695

- زنى در محضر علماء اهل تسنن در مقابل بذلى كه به زوج سواى مهريه‌اش كه بر ذمه زوج بوده نموده طلاق داده شده و مدت پنج ماه از اين طلاق گذشته حاليه مى‌توان آن زن را شوهر داد يا نه و آيا صيغه طلاق دو مرتبه در محضر علماء اثنا عشريه جارى نماييم يا همان صيغه‌اى كه علماء اهل تسنن جارى كرده‌اند كفايت مى‌كند و هم چنين اگر بخواهيم دو باره صيغه طلاق را در محضر علماء شيعه بخوانيم بايد زوج را حاضر كنيم يا بهمان وكالت اولى كه در محضر علماء تسنن داده اكتفا مى‌شود.

ج‌

- طلاقى كه در محضر علماء اهل سنت داده شده اگر واجد شرائط صحت باشد صحيح است و شرائط طلاق خلع در نظر علماء شيعه اين است كه زن در طهر غير مواقعه و كراهت از طرف زوجه باشد و بلفظ طلاق واقع شود و دو شاهد عادل استماع نمايند و چون در نظر آنها شاهد لازم نيست نمى‌توان حمل بر صحت نمود

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 2  صفحه : 244
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست