- آنست كه اگر مقاربت واقع نشده پس از انقضاء عده وفات از تاريخ
بلوغ خبر دوم دو باره او را عقد نمايد و اگر نمىخواهد او را نگاهدارد احتياطا
طلاق بدهد و در صورتى كه مقاربت و دخول واقع شده نيز احتياط واجب اين است كه او را
طلاق دهد و بعد هم با او ازدواج نكند.
س 640
- زنى در عده طلاق بوده و هنوز عدهاش تمام نشده شوهر كرده در صورتى
كه زن مزبوره بسر دفترى كه طلاق در آنجا واقع شده مراجعه كرده و سر دفتر هم به او
گفته كه شما در عده هستى و نمىتوانى شوهر كنى با اين صورت زن صيغه مرد ديگر شده و
از او بچه دار شده تكليف اين زن و مرد چيست.
ج
- با فرض اين كه در عده غير ازدواج كرده و دخول هم واقع شده زن بر
مرد دوم حرام مؤبّد مىشود و فورا بايد از هم جدا شوند و اگر وطى شبهه باشد عده
بگيرد و فرزندان آنها اگر مرد جاهل بحكم يا موضوع بوده به پدرشان ملحق هستند و حكم
ولد حلال را دارند و با فرض جهل در مورد مادر كه در اين فرض بعيد است به مادر نيز
ملحق مىباشند.
س 641
- زن مطلقهاى كه در عده بوده از روى جهل بحكم با زيد ازدواج
مىنمايد و از زيد دخترى پيدا مىكند و بعد از اطلاع به حرمت، قطع رابطه مىنمايد
فعلا زيد انكار ولد نسبت به دخترش مىكند و حال آن كه افرادى كه با اين زن و شوهر
معاشر بودهاند شهادت مىدهند كه روابط ممتدى بين آنها بوده فعلا اين زن و دخترش
در اضطراب هستند حكم اللَّه را بيان فرمائيد.
ج
- در فرض سؤال كه طرفين جاهل بحكم بودهاند اگر شوهر معترف به وطى
زوجه باشد و الحاق ولد به او ممكن باشد بر حسب ظاهر شرع ملحق به او است و نفى او
جايز نيست.