- صدق استظلال مشكل است و از مورد مذكور انصراف دارد.
س 20
- اخيرا مسجد الحرام را با سنگهايى مفروش كردهاند كه حرارت آفتاب را
به خود نمىگيرد و بعضى مىگويند اين سنگها مصنوعى و از موادّ مخصوصهاى است آيا
در صورت شك در سنگ بودن، سجده بر آنها صحيح است يا خير؟.
ج
- اين فرع مربوط به تشخيص موضوع است، اگر دو نفر ثقه عارف، شهادت به
سنگ بودن بدهند، كافى است.
س 21
- آيا قاعده تجاوز را در اعمال و افعال عمره و حجّ جارى مىدانيد يا
خير؟.
ج
- بلى جارى است.
س 22
- آيا حاج مىتواند از گوشت گوسفندى كه بعنوان كفّاره مىدهد خودش
بخورد؟.
ج
- خودش نمىتواند بخورد.
س 23
- حاج وظائف منى را انجام داده و صبح دوازدهم براى بعض حوائج به مكّه
آمده آيا لازم است قبل از ظهر براى نفر بعد از ظهر بمنى برگردد يا خير؟.
ج
- اگر قبل از ظهر نفر كرد ضررى به حجّ او نمىرسد هر چند عمدا باشد و
لكن معصيت كرده و لازم است در صورت امكان، قبل از ظهر به منى برگردد و در صورت جهل
و نسيان چيزى بر او نيست.
س 24
- انجام عمره مستحبى بقصد خود و غير صحيح است يا خير؟.
ج
- صحت آن بعيد نيست.
س 25
- حاجّ در مسجد الحرام محرم مىشود به احرام حجّ تمتع و چون فاصله
منزلش تا مسجد يك يا دو فرسخ است سوار به ماشين مسقف مىشود و به خانه مىآيد و از
آنجا عازم عرفات مىشود آيا اين استظلال كفّاره دارد يا خير؟.
ج
- جواز استظلال در فرض سؤال بعيد نيست هر چند احتياط در ترك است.