موجب يا موهم تفسيق امام جماعت باشد مورد اشكال
است.
س 66
- زيد المحترم لدى النّاس دخل مسجدا، فصادف انعقاد جماعة بإمامة من
يعتقد زيد بعدم عدالته او عدم صحّة قرائته او بأىّ موجب لعدم جواز الايتمام به و
النّاس يعتمد على رأى زيد فاذا صلّى هو تقيّة او شكليّا خلف الشّخص المذكور فانّ
المؤمنين سيعتبرون ذلك توثيقا و اثباتا لجواز الايتام فهل يجوز لزيد حينئذ
الايتمام؟
و الّا فهل يخرج ام يصلّى منفردا مع اثر الاهانة المترتّب على ذلك.
ج
- الخروج من المسجد فى الصورة بحيث لا يستند إلى وجود الامام اولى،
اذ الانفراد يوجب تفسيق الامام و الاقتداء ترويج للباطل بنظره هذا اذا كان الامام
بنظر المأمومين جامعا لشرائط الامامة.
س 67
- اگر در صف جماعت نماز، شخصى قصد نماز خود كند، و در قيام و قعود با
جماعت هم آهنگ باشد اشكال دارد يا خير؟.
ج
- در فرض سؤال، اگر اين عمل از جهت تقيّه و واجد نبودن امام، شرائط
امامت را باشد، عيبى ندارد، و در غير اين صورت ترويج باطل و نفاق است و بعد در
صورت تمكّن نماز را اعاده نمايد.
س 68
- در محلّى كه اقامه جماعت شده است، شخصى فرادى نماز مىخواند و قصد
توهين به امام را هم ندارد، لكن توهين قهرى است، آيا در اين صورت، شخص منفرد فقط
گناه كرده يا نمازش نيز باطل است؟.
ج
- در صورتى كه توهين قهرى باشد جايز نيست و نماز باطل است. بلى اگر
شخص، جاهل يا غافل باشد نماز صحيح است.
س 69
- اگر شخصى امام جماعت مسجدى را عادل نداند و وارد مسجد شود و ببيند
كه نماز جماعت مىخوانند آيا به جهت فضيلت اوّل وقت يا تقيّه مىتواند در صف جماعت
ايستاده و نماز خود را فرادى بخواند، ولى با جماعت به ركوع و سجود رود يا نه؟ و
اگر جايز باشد مىتواند قرائت نماز مغرب و عشا را آهسته بخواند يا خير؟.
ج
- هر گاه امام جماعت را عادل نمىداند نمىتواند اقتدا كند و اگر
بنحو انفراد هم بخواند و مردم متوجّه شوند و عمل او ظاهر در تفسيق امام باشد
نمازش