- زن ناشزه كه حقّ نفقه و كسوه و مسكن ندارد، در صورتى كه در خانه
شوهر و يا لباسى كه شوهر در اختيار او گذاشته نماز بخواند چه صورت دارد؟.
ج
- چنانچه شوهر راضى نباشد نمازش باطل است.
س 20
- خانههائى كه دولت، در مسير خطّ آهن براى كارمندان و كارگرهاى خود
ساخته و در آنجا سكونت دارند آيا نماز آنان و واردين بر آنان در آن خانهها صحيح
است يا نه؟.
ج
- با عدم علم به غصبيّت، نماز خواندن، مانعى ندارد.
س 21
- هر گاه كسى در مكانى براى نماز بايستد كه از باد پنكه مغصوب
استفاده مىكند، يا اين كه پنكه مباح است و لكن برق آن كه محرّك پنكه است مغصوب
مىباشد و هم چنين اگر از نور برق مغصوب استفاده نمايد، نماز او در اين مكان چه
صورت دارد؟.
ج
- در هر سه فرض نماز صحيح است.
س 22
- نماز خواندن در خانه، در صورتى كه پدر، خمس و زكاة نمىدهد و رفتن
به مسجد بدون اجازه والدين، جائز است يا نه؟.
ج
- اگر علم به تعلّق خمس يا زكاة، به زمين خانه يا فرش يا غير اينها
از چيزهائى كه در حال نماز در آنها تصرّف مىكند نداشته باشد نماز اشكالى ندارد و
رفتن به مسجد، بدون منع والدين نيز اشكال ندارد و اگر رفتن، واجب باشد منع آنها
مؤثر نيست.
س 23
- هر گاه شخصى در قبرستان مسلمين كه وقف است مسجدى روى قبور اموات
بنا كند، آيا جايز است يا خير؟. و اگر چنين مسجدى بنا شد آيا نماز در آن صحيح
است؟.
ج
- ساختن مسجد در قبرستان كه زمين آن وقف قبرستان است جائز نيست، و
نبش قبور مسلمين حرام است، و بمجرّد ساختن، مسجد نمىشود، ولى نماز خواندن در آن
مانعى ندارد.
س 24
- يك قبرستان عمومى در محلّ هست، كه در زمان طاغوت، انجمنهاى سابق،
يك دبستان در اين قبرستان ساختهاند، و اين قبرستان وقف نبوده