772 س- اگر به گفته مدير گروه كه مىگويد
درك وقوف اختيارى مشعر براى او مشكل است و نمىتواند آن را درك نمايد اعتماد كند،
و وقوف اختيارى را ترك نمايد، آيا اشكالى ندارد؟
ج- اگر براى شخص از گفته او اطمينان به وجود عذر حاصل شده، درك وقوف
اضطرارى كفايت مىكند.
773 س- خدمهاى كه با زنها قبل از طلوع فجر به منى مىروند، ولى خود
را قبل از طلوع آفتاب به مشعر مىرسانند، و وقوف ركنى مشعر را درك مىكنند، آيا
نيابت آنان صحيح است يا نه؟
ج- اگر از ذوى الاعذار نبودهاند، نيابت آنها صحيح است، هر چند مرتكب
حرام شدهاند.
774 س- كسى كه نمىدانسته وقوف اختيارى مشعر بين الطلوعين است، پس از
آن وقوف اضطرارى را درك كرده، وظيفه او چيست؟
ج- اگر جهل او قصورى و عذرى باشد نه تقصيرى، و ترك وقوف اختيارى از
روى كاغذ باشد، مانع ندارد.
775 س- شخصى وقوف عرفات و مقدارى از وقوف ليلى مشعر را درك كرده، و
عمدا قبل از طلوع فجر، براى بردن اثاث و كار ديگرى به منى رفته است، و قصد داشته
كه مجددا به مشعر برگردد، ولى در منى خوابش برده، وظيفه او چيست؟
ج- با فرض اينكه ترك اختيارى مشعر عمدى نبوده، در فرض مرقوم، اضطرارى
كافى است، و چون شب نيّت وقوف نداشته، بايد اضطرارى روز را درك كند.