ج- اگر طورى است كه ناچارند بعد از وقوف
مقدارى از شب در مشعر، شبانه به منى بروند، و نمىتوانند ثانيا به مشعر برگردند،
مانعى ندارد، و لكن اكتفا به مقدار ضرورت نمايند.
770 س- كارمند كاروان، اثاث را از عرفات به مكه برد، و در مشعر توقف
نكرد، و از مكه به مشعر برگشت، و تا صبح ماند، چه صورت دارد، و اگر وقوفش فقط به
اندازه جمع كردن سنگ براى رمى جمرات باشد، تكليفش چيست؟
ج- حج او صحيح است، و به مقدار جمع كردن سنگ براى رمى جمرات، اگر به
قصد وقوف توقف كند، ركن به عمل آمده است.
771 س- عدهاى در شب دهم ذيحجه عازم مشعر بودند، از افرادى كه آنجا
بودند سؤال نمودند مشعر كجا است؟ جواب دادند اينجا است، اطمينان پيدا كردند كه
مشعر است، نيّت بيتوته و قصد وقوف كردند، بعد كه وقت اضطرارى مشعر هم گذشته بود
معلوم شد مشعر نبوده، نسبت به باقى اعمال حج و سال آينده وظيفه چيست؟
ج- در مورد سؤال چنانچه وقوف اختيارى عرفات را درك كردهاند، حج آنها
صحيح است.