مسأله 729- در حج إفراد و حج قران اگر منزل
شخص قبل از مواقيت مذكوره باشد محلّ احرام ميقاتهاى تعيين شده است، و اگر منزل شخص
بعد از ميقات به طرف مكه است محلّ احرام حج براى او منزل خود اوست.
مسأله 730- محل احرام در حج تمتّع تمام مكّه مكرّمه است، ولى بهتر
آنست كه در مسجد الحرام محرم شود، و بهتر از آن، محرم شدن در حجر اسماعيل و يا
مقام ابراهيم (عليه السّلام) است.
مسأله 731- همانگونه كه در احرام عمره تمتّع گذشت، پس از پوشيدن دو
پارچه ندوخته احرام، بر شخص حاج لازم است كه احرام حج را نيّت كند، و معيّن نمايد
كه چه نوع حجى را انجام مىدهد، و در اين عمل قصد تقرّب إلى اللّه را بنمايد، و با
گفتن لبيّكهاى واجب همانگونه كه گذشت احرام را منعقد كند، به اين معنى كه خود را
نسبت به تروك احرام ملتزم نمايد.
مسأله 732- اگر احرام از مكّه مكّرمه را فراموش كرد، و يا جهلا ترك
نمود و در روز ترويه (هشتم) به منى آمد، و يا روز نهم به عرفات رفت، و سپس متذكّر
شد، واجب است در صورت امكان به مكّه بازگردد، و در آنجا محرم شود، و در صورتى كه
وقوف اختيارى عرفات از او فوت مىشود، و يا از رفتن به مكّه متعذّر باشد، احتياط
آن است كه به طرف مكّه تا قدرى كه ممكن است بازگردد، وگرنه از همان جايى كه هست
محرم شود.