نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 419
صادر شده حكم آنها نيز حكم خدا است چرا كه سرانجام منتهى به او مىشود.
درست است كه حكمها (داورها) در داستان جنگ صفين به تصويب امير مؤمنان على ع
تعيين نشدند ولى اگر تعيين مىشدند حكم آنها حكم على ع و حكم على ع حكم پيامبر ص و
حكم پيامبر حكم خدا بود.
اصولا مگر خداوند مستقيما بر جامعه انسانى حكومت و يادآورى مىكند، جز اين است
كه بايد اشخاصى از نوع انسان- منتهى به فرمان خدا- زمام اين امر را به دست گيرند؟
ولى خوارج بدون توجه به اين حقيقت روشن، اصل داستان حكميت را بر على ع ايراد
گرفتند و حتى- العياذ باللَّه- آن را دليل بر انحراف حضرتش از اسلام دانستند، زهى
خود خواهى و جهل و جمود!!.
و اين چنين، سازندهترين برنامهها هنگامى كه به دست افراد جهول و نادان بيفتد
تبديل به بدترين وسائل مخرب مىشود.
و امروز هم گروهى كه در حقيقت دنبالهروان خوارجند و از نظر جهل و لجاجت چيزى
از آنها كم ندارند آيه فوق را دليل بر نفى تقليد از مجتهدان و يا نفى صلاحيت حكومت
از آنها مىدانند، ولى جواب همه اينها در بالا داده شد.
***
توجه به غير خدا.
توحيد تنها در اين خلاصه نمىشود كه خداوند يگانه و يكتا است، بلكه بايد در
تمام شؤن زندگى انسان پياده شود، و يكى از بارزترين نشانههايش اين است كه انسان
موحد به غير خدا تكيه نمىكند و به غير او پناه نمىبرد.
نمىگوئيم عالم اسباب را ناديده مىگيرد و در زندگى دنبال وسيله و سبب
نمىرود، بلكه مىگوئيم تاثير واقعى را در سبب نمىبيند بلكه سر نخ همه اسباب را
به دست" مسبب الاسباب" مىبيند، و به تعبير ديگر براى اسباب استقلال قائل
نيست و همه آنها را پرتوى از ذات پاك پروردگار مىداند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 419