نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 287
سوى او باز مىگردد" (وَ إِلَيْهِ
يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّهُ).
و اين مرحله توحيد افعالى است.
سپس نتيجه مىگيرد اكنون كه آگاهى نامحدود و قدرت بىپايان، مخصوص ذات پاك او
است و بازگشت هر چيز به سوى او مىباشد،" بنا بر اين تنها او را پرستش
كن" (فَاعْبُدْهُ).
و فقط بر او توكل نما (وَ
تَوَكَّلْ عَلَيْهِ).
و اين مرحله توحيد عبادت است.
و از آنچه نافرمانى و سركشى و طغيان و گناه است، بپرهيز، چرا كه" خداوند
از آنچه انجام مىدهيد غافل نيست" (وَ
ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ).
***
در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
***
1- علم غيب مخصوص خدا است.
همانگونه كه در جلد هفتم ذيل آيه 188 اعراف و در جلد پنجم ذيل آيه 50 سوره
انعام مشروحا بيان كرديم جاى ترديد نيست كه آگاهى بر اسرار نهان و اسرار گذشته و
آينده مخصوص خداوند است، آيات مختلف قرآن نيز بر اين حقيقت گواهى مىدهد، او در
اين صفت تنها است و هيچكس شبيه و مانند او نيست.
و اگر مىبينيم در پارهاى از آيات قرآن، بخشى از علم غيب به پيامبران نسبت
داده شده و يا در آيات و روايات فراوانى در باره پيامبر ص و على ع و ائمه معصومين
ع مىخوانيم كه آنها گاهى از حوادث آينده و از اسرار نهان خبر مىدادند بايد دانست
كه آن هم به تعليم الهى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 287