نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 239
اين اختلاف تعبير شايد اشاره لطيفى به اين نكته باشد كه انسان راه شقاوت را با
پاى خود مىپيمايد، ولى براى پيمودن راه سعادت تا امداد و كمك الهى نباشد و او را
در مسيرش يارى ندهد پيروز نخواهد شد و بدون شك اين امداد و كمك تنها شامل كسانى
مىشود كه گامهاى نخستين را با اراده و اختيار خود برداشتهاند و شايستگى چنين
امدادى را پيدا كردهاند. (دقت كنيد).
3- مساله خلود در قرآن.
" خلود" در اصل لغت به معنى بقاى طولانى و هم به معنى ابديت آمده
است، بنا بر اين كلمه خلود به تنهايى دليل بر ابديت نيست، زيرا هر نوع بقاء طولانى
را شامل مىشود.
ولى در بسيارى از آيات قرآن با قيودى ذكر شده است كه از آن به وضوح مفهوم
ابديت فهميده مىشود، مثلا در آيات 100 توبه 11 طلاق و 9 تغابن در مورد بهشتيان
تعبير به خالِدِينَ فِيها أَبَداً مىكند، كه اين تعبير مفهومش ابديت بهشت براى اين گروهها
است، و در آيات ديگرى مانند 169 نساء و 23 جن در باره گروهى از دوزخيان همين تعبير خالِدِينَ فِيها أَبَداً ديده مىشود كه دليل بر جاودانگى عذاب آنها است.
تعبيرات ديگرى مانند ماكثين فيها ابدا در آيه 3 كهف لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا (كهف- 108) و مانند اينها نشان مىدهد كه بطور قطع گروهى از بهشتيان و
دوزخيان جاودانه در نعمت يا در عذاب خواهند ماند.
بعضى كه نتوانستهاند اشكالات خلود و جاودانگى مجازات را به نظر خود حل كنند
ناچار دست به دامن معنى لغوى آن زده و آن را به معنى مدت طولانى گرفتهاند، در
حالى كه تعبيراتى نظير آيات فوق تاب چنين تفسيرى را ندارد.
براى توضيح بيشتر نظر شما را به بحث زير معطوف مىداريم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 239