نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 49
در حالى كه
او نه مفهوم" جزيه" را فهميده بود، و نه مفهوم زكات را، و يا فهميده بود
اما دنيا پرستى اجازه بيان حقيقت و اظهار حق به او نميداد، بهر حال هنگامى كه
پيامبر ص سخن او را شنيد فرمود: يا ويح ثعلبه! يا ويح ثعلبه!" واى بر ثعلبه
اى واى بر ثعلبه"! و در اين هنگام آيات فوق نازل شد.
شان نزولهاى
ديگرى نيز براى آيات فوق نقل شده كه كم و بيش با داستان ثعلبه مشابه است، و از
مجموع شان نزولهاى فوق، و مضمون آيات، چنين استفاده مىشود كه شخص يا اشخاص مزبور
در آغاز در صف منافقان نبودند، ولى به خاطر همين گونه اعمال به آنها پيوستند.
تفسير:
منافقان كم ظرفيتند
اين آيات، در
حقيقت روى يكى ديگر از صفات زشت منافقان انگشت مىگذارد و آن اينكه: به هنگام ضعف
و ناتوانى و فقر و پريشانى، چنان دم از ايمان مىزنند كه هيچكس باور نمىكند آنها
روزى در صف منافقان قرار گيرند، و حتى شايد آنهايى را كه داراى امكانات وسيع هستند
مذمت مىكنند كه چرا از امكاناتشان به نفع مردم محروم استفاده نمىكنند؟
اما همين كه
خودشان به نوايى برسند چنان دست و پاى خود را گم كرده و غرق دنيا پرستى مىشوند كه
همه عهد و پيمانهاى خويش را با خدا به دست فراموشى مىسپارند، گويا به كلى تغيير
شخصيت داده، و درك و ديد ديگرى پيدا مىكنند، و همين كم ظرفيتى كه نتيجهاش دنيا
پرستى و بخل و امساك و خود خواهى است روح نفاق را چنان در آنان متمركز مىسازد كه
راه بازگشت را به روى آنان مىبندد! در آيه نخست مىگويد:" بعضى از منافقان
كسانى هستند كه با خدا پيمان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 49