نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 254
إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ).
شما در انتظار مجازات الهى باشيد، و من هم در انتظار پيروزيم!؟
و يا اينكه شما در انتظار آمدن چنين معجزاتى باشيد، و من هم در انتظار مجازات
شما افراد لجوجم!
***
در اينجا به دو نكته بايد توجه كرد:
[اين آيه دليل بر نفى معجزه نيست]
1- همانگونه كه در بالا اشاره كرديم كلمه" آيه" (معجزه) اگر چه مطلق
است و هر گونه معجزهاى را شامل مىشود ولى قرائنى در دست است كه نشان مىدهد آنها
طالب معجزه براى شناخت پيامبر ص نبودند، بلكه آنها خواهان معجزات اقتراحى بودند،
يعنى هر روز معجزهاى به نظرشان مىرسيد، آن را به پيامبر پيشنهاد مىكردند و
انتظار داشتند او هم تسليم پيشنهاد آنان باشد، گويى پيامبر انسان بيكارى است كه
كليد همه معجزات را در دست گرفته و منتظر است كسى از راه برسد و پيشنهادى به او
بكند! غافل از اينكه اولا معجزه كار خدا است، و تنها به فرمان او انجام مىگيرد، و
ثانيا معجزه براى شناخت پيامبر و هدايت است و يك مورد آن هم براى اين منظور كافى
است، و پيامبر اسلام علاوه بر آن، به اندازه كافى معجزه به آنها نشان داده بود، و
بيش از آن چيزى جز يك مشت اقتراحات هوسآلود نبود.
شاهد بر اينكه منظور از" آيه" در جمله فوق معجزات اقتراحى است
اينكه:
اولا- ذيل آيه آنها را تهديد مىكند، و اگر آنها براى كشف حقيقت خواهان معجزه
بودند جاى تهديد ندارد.
ثانيا- در چند آيه قبل خوانديم كه آنها به قدرى لجوج بودند كه به پيامبر
پيشنهاد مىكردند كتاب آسمانى خود را به كتاب ديگرى تبديل كند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 254