نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 223
" رجوع" و بازگشت شده است.
كوتاه سخن اينكه اين گونه تعبيرها علاوه بر اينكه اشاره به آغاز حركت عمومى
موجودات از ناحيه خدا است هدف و مقصد اين حركت را كه ذات پاك او است نيز مشخص
مىكند.
و با توجه به اينكه تقديم كلمه" اليه" دليل انحصار است روشن مىشود
كه هيچ وجودى جز ذات پاك او نمىتواند مقصد حركت تكاملى انسان باشد نه بتها و نه
هيچ مخلوق ديگر، زيرا همه اينها محدودند و مسير انسان يك مسير نامحدود است.
2-" قسط" در لغت به معنى پرداختن سهم ديگرى است و لذا مفهوم دادگرى
در آن نهفته است، جالب اينكه در آيه فوق اين كلمه تنها در مورد كسانى كه عمل صالح
دارند و پاداش نيك دريافت مىكنند گفته شده، ولى در مورد كيفر بدكاران عنوان نشده
است، اين به خاطر آن است كه مجازات و كيفر شكل در آمد و سهميه ندارد، و به تعبير
ديگر كلمه قسط تنها متناسب پاداش نيك است نه مجازات.
5- او كسى است كه خورشيد را روشنايى و ماه را نور قرار داد، و براى آن
منزلگاههايى مقدر كرد تا عدد سالها و حساب (كارها) را بدانيد، خداوند اين را جز به
حق نيافريده او آيات (خود را) براى گروهى كه اهل دانشند شرح مىدهد.
6- مسلما در آمد و شد شب و روز و آنچه خداوند در آسمانها و زمين آفريده آيات
(و نشانههايى) است بر آنها كه پرهيزكارند (و گناه چشم دلشان را نابينا نكرده
است).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 223