نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 201
در كتاب" مفردات"، اين پليدى چهار گونه است: گاهى از نظر غريزه و
طبع، و گاهى از نظر فكر و عقل، و گاهى از جهت شرع، و گاهى از تمام جهات.
البته شك نيست كه پليدى ناشى از نفاق و لجاجت و سرسختى در مقابل حق يك نوع
پليدى باطنى و معنوى است كه اثرش در تمام وجود انسان و سخنان و كردارش سر انجام
آشكار مىگردد.
[رجس چيست؟]
3- جمله" وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ" با توجه به ريشه كلمه" بشارت" كه به معنى
سرور و خوشحالى است كه آثارش در چهره انسان ظاهر گردد، نشان مىدهد بقدرى اثر
تربيتى آيات قرآن در مؤمنان آشكار بود كه فورا علائمش در چهرههايشان نمايان
مىگشت.
4- در آيات فوق،" نفاق" و صفات زشتى كه لازمه آن است به عنوان
بيمارى قلبى شمرده شده، و همانگونه كه سابقا هم گفتهايم" قلب" در
اينگونه موارد به معنى روح و عقل است، و بيمارى قلبى، در اين موارد به معنى رذايل
اخلاقى و انحرافات روانى است، و اين تعبير نشان مىدهد، انسان اگر از روحيه سالمى
برخوردار باشد، هيچيك از اين صفات زشت نبايد در وجود او ريشه بدواند، و اينگونه
اخلاق همچون بيمارى جسمانى بر خلاف طبيعت انسان مىباشد، و بنا بر اين آلودگى به
اين صفات دليل بر انحراف از مسير اصلى طبيعى و بيمارى روحى و روانى است [1]
[هر آيه روح تازهاى مىدهد]
5- آيات فوق درس عجيبى به همه ما مسلمانان مىدهد، زيرا اين واقعيت را بيان
مىكند كه مسلمانان نخستين با نزول هر سورهاى از قرآن روح تازهاى پيدا مىكردند،
و تربيت نوينى مىيافتند، آن چنان كه آثارش بزودى در چهرههاشان نمايان مىگشت، در
حالى كه امروز افراد به ظاهر مسلمانى را مىبينيم كه نه تنها
[1] در باره بيمارى قلب و مفهوم آن در
قرآن در جلد اول صفحه 64 نيز بحث ديگرى داشتهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 201