نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 16
و از اطراف
پيامبر ص دور مىشدند.
يك رهبر
مهربان و دلسوز، و در عين حال پخته و دانا، بايد همه چيز را بفهمد، ولى بايد
بسيارى از آنها را به روى خود نياورد، تا آنها كه شايسته تربيتند، تربيت شوند و از
مكتب او فرار نكنند و اسرار مردم از پرده برون نيفتد.
اين احتمال
نيز در معنى آيه وجود دارد كه خداوند در پاسخ عيبجويان مىگويد:" چنان نيست
كه او گوش به همه سخنان فرا، دهد، بلكه او گوش به سخنانى مىدهد كه به سود و نفع
شما است، يعنى وحى الهى را مىشنود، پيشنهاد مفيد را استماع مىكند و عذرخواهى
افراد را در مواردى كه به نفع آنها و جامعه است مىپذيرد"
[1] سپس براى اينكه عيبجويان از اين سخن سوء استفاده نكنند، و آن را
دستاويز قرار ندهند، چنين اضافه مىكند:" او به خدا و فرمانهاى او ايمان
دارد، و به سخنان مؤمنان راستين گوش فرا مىدهد، و آن را مىپذيرد و به آن ترتيب
اثر مىدهد" (يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ
لِلْمُؤْمِنِينَ).
يعنى در واقع
پيامبر ص دو گونه برنامه دارد: يكى برنامه حفظ ظاهر و جلوگيرى از پردهدرى، و
ديگرى در مرحله عمل، در مرحله اول به سخنان همه گوش فرا مىدهد، و ظاهرا انكار
نمىكند، ولى در مقام عمل تنها توجه او به فرمانهاى خدا و پيشنهادها و سخنان
مؤمنان راستين است، و يك رهبر واقعبين بايد چنين باشد، و تامين منافع جامعه جز از
اين راه ممكن نيست لذا بلافاصله
[1] در حقيقت بنا بر تفسير اول اذن خير كه مضاف
و مضاف اليه است از قبيل اضافه موصوف به صفت است، و بنا بر تفسير ثانى، از قبيل
اضافه وصف به مفعول است، بنا بر احتمال اول معنى عبارت چنين مىشود:" او
سخنپذير خوبى براى شما است" و بنا بر احتمال دوم مفهومش اين است كه:"
او سخنان مفيد و نيك را به نفع شما مىشنود، نه هر سخنى را".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 16