responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 8  صفحه : 122

گيرد، و يا آن چنان زكات را به او بپردازند كه شخصيتش در هم شكسته شود، بلكه به عكس بايد همچون بنده خاضعى در مقابل ولى نعمت خود شرط ادب را در اداى زكات و رساندن به اهلش رعايت كنند.

در روايتى كه از پيامبر ص نقل شده ميخوانيم (

ان الصدقة تقع فى يد اللَّه قبل ان تصل الى يد السائل‌

):" صدقه پيش از آنكه در دست نيازمند قرار بگيرد به دست خدا مى‌رسد"! [1] در حديث ديگرى از امام سجاد نقل شده كه‌

ان الصدقة لا تقع فى يد العبد حتى تقع فى يد الرب‌

" صدقه در دست بنده نمى‌افتد مگر اينكه قبلا در دست خدا قرار بگيرد" (نخست به دست خدا و بعد به دست بنده مى‌رسد) [2] حتى در روايتى تصريح شده كه همه اعمال اين آدمى را فرشتگان تحويل مى‌گيرند جز صدقه كه مستقيما به دست خدا مى‌رسد! [3] اين مضمون كه با عبارات گوناگون در روايات اهل بيت ع خوانديم از طرق اهل تسنن نيز از پيامبر ص با تعبير ديگرى نقل شده است در صحيح مسلم و بخارى چنين آمده است‌

ما تصدق احدكم بصدقه من كسب حلال طيب- و لا يقبل اللَّه الا الطيب- الا اخذها الرحمن بيمينه و ان كانت تمرة فتربوا فى كف الرحمن حتى تكون اعظم من الجبل‌

:" هيچ كس از شما صدقه‌اى از در آمد حلالى نمى‌پردازد- و البته خداوند جز حلال قبول نمى‌كند- مگر اينكه خداوند با دست راست خود آن را مى‌گيرد حتى اگر يك دانه خرما باشد، سپس در دست خدا نمو مى‌كند تا بزرگتر از كوه شود [4]


[1] مجمع البيان ذيل آيه مورد بحث.

[2] تفسير عياشى (طبق نقل تفسير صافى ذيل آيه فوق).

[3] تفسير عياشى (طبق نقل تفسير برهان ذيل آيه فوق).

[4] تفسير المنار جلد 11 صفحه 33 (اين حديث از طرف اهل بيت از امام صادق (ع) نيز نقل شده به جلد 96 بحار الانوار صفحه 134 چاپ جديد مراجعه شود).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 8  صفحه : 122
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست