نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 122
گيرد، و يا
آن چنان زكات را به او بپردازند كه شخصيتش در هم شكسته شود، بلكه به عكس بايد
همچون بنده خاضعى در مقابل ولى نعمت خود شرط ادب را در اداى زكات و رساندن به اهلش
رعايت كنند.
در روايتى كه
از پيامبر ص نقل شده ميخوانيم (
ان الصدقة
تقع فى يد اللَّه قبل ان تصل الى يد السائل
):"
صدقه پيش از آنكه در دست نيازمند قرار بگيرد به دست خدا مىرسد"!
[1] در حديث ديگرى از امام سجاد نقل شده كه
ان الصدقة
لا تقع فى يد العبد حتى تقع فى يد الرب
" صدقه
در دست بنده نمىافتد مگر اينكه قبلا در دست خدا قرار بگيرد" (نخست به دست
خدا و بعد به دست بنده مىرسد) [2] حتى در
روايتى تصريح شده كه همه اعمال اين آدمى را فرشتگان تحويل مىگيرند جز صدقه كه
مستقيما به دست خدا مىرسد! [3] اين مضمون
كه با عبارات گوناگون در روايات اهل بيت ع خوانديم از طرق اهل تسنن نيز از پيامبر
ص با تعبير ديگرى نقل شده است در صحيح مسلم و بخارى چنين آمده است
ما تصدق
احدكم بصدقه من كسب حلال طيب- و لا يقبل اللَّه الا الطيب- الا اخذها الرحمن
بيمينه و ان كانت تمرة فتربوا فى كف الرحمن حتى تكون اعظم من الجبل
:" هيچ
كس از شما صدقهاى از در آمد حلالى نمىپردازد- و البته خداوند جز حلال قبول
نمىكند- مگر اينكه خداوند با دست راست خود آن را مىگيرد حتى اگر يك دانه خرما
باشد، سپس در دست خدا نمو مىكند تا بزرگتر از كوه شود [4]