نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 121
كه در بالا
گفتيم قرآن صريحا اجازه مىدهد كه در باره افراد عادى چنين دعائى شود، تا چه رسد
براى اهل بيت جانشينان پيامبر ص و ولى، چه مىتوان كرد كه تعصبها گاهى جلو فهم
آيات قرآن را نيز مىگيرد.
***
و از
آنجا كه بعضى از گنهكاران مانند متخلفان جنگ تبوك به پيامبر ص اصرار داشتند كه
توبه آنها را بپذيرد در دومين آيه مورد بحث به اين موضوع اشاره مىكند كه پذيرش
توبه كار پيامبر نيست.
" آيا
آنها نمىدانند كه تنها خداوند توبه را از بندگانش مىپذيرد (أَ
لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ)
نه تنها پذيرنده توبه او است، بلكه" زكات و يا صدقات ديگرى را كه به عنوان
كفاره گناه و تقرب به پروردگار مىدهند، نيز خدا مىگيرد" (و ياخذ الصدقات).
شك نيست كه
گيرنده زكات و صدقات يا پيامبر ص و امام ع و پيشواى مسلمين است و يا افراد مستحق،
و در هر صورت خداوند به ظاهر آنها را نمىگيرد، ولى از آنجا كه دست پيامبر و
پيشوايان راستين دست خدا است (چرا كه آنها نماينده خدا هستند) گويى خداوند اين
صدقات را مىگيرد، همچنين بندگان نيازمندى كه به اجازه و فرمان الهى اين گونه
كمكها را مىپذيرند آنها نيز در حقيقت نمايندگان پروردگارند، و به اين ترتيب دست
آنها نيز دست خدا است.
اين تعبير
يكى از لطيفترين تعبيراتى است كه عظمت و شكوه اين حكم اسلامى يعنى زكات را مجسم
مىسازد، و علاوه بر تشويق همه مسلمانان به اين فريضه بزرگ الهى به آنها هشدار
مىدهد كه در پرداخت زكات و صدقات نهايت ادب و احترام را به خرج دهند چرا كه
گيرنده خدا است، نكند همچون افراد كوتاه فكر چنين تصور كنند كه مانعى ندارد شخص
نيازمند مورد تحقير قرار
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 121