نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 35
امام صادق ع
مىفرمايد:
كم من
مغرور بما قد انعم اللَّه عليه و كم من مستدرج يستر اللَّه عليه و كم من مفتون
بثناء الناس عليه
:" چه
بسيارند كسانى كه بر اثر نعمتهاى پروردگار مغرور مىشوند، و چه بسيارند گنهكارانى
كه خداوند بر گناهشان پرده افكنده ولى با ادامه گناه به سوى مجازات پيش مىروند، و
چه بسيارند كسانى كه از ثناخوانى مردم فريب مىخورند"
[1] و نيز از همان امام، در تفسير آيه فوق چنين نقل شده كه فرمود:
هو العبد
يذنب الذنب فتجدد له النعمة معه تلهية تلك النعمة عن الاستغفار عن ذلك الذنب
:"
منظور از اين آيه بنده گنهكارى است كه پس از انجام گناه، خداوند او را مشمول نعمتى
قرار مىدهد ولى او نعمت را به حساب خوبى خودش گذاشته و از استغفار در برابر گناه
غافلش مىسازد" [2] و نيز از همان امام در كتاب
كافى چنين نقل شده:
ان اللَّه
اذا اراد بعبد خيرا فاذنب ذنبا اتبعه بنقمة و يذكره الاستغفار، و اذا اراد بعبد
شرا فاذنب ذنبا اتبعه بنعمة لينسيه الاستغفار و يتمادى بها، و هو قوله عز و جل
سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ، بالنعم
عند المعاصى
[3]" موقعى كه خداوند خير
بندهاى را بخواهد به هنگامى كه گناهى انجام مىدهد او را گوشمالى مىدهد تا به
ياد توبه بيفتد، و هنگامى كه شر بندهاى را (به اثر اعمالش) بخواهد موقعى كه گناهى
مىكند نعمتى به او مىبخشد تا استغفار را فراموش نمايد و به آن ادامه دهد، اين
همان است كه خداوند عز و جل فرموده:"
سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ" يعنى
از طريق نعمتها به هنگام معصيتها آنها را تدريجا از راهى كه نمىدانند گرفتار
مىسازيم".