نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 127
نخست
مىگويد:" اى كسانى كه ايمان آوردهايد اجابت كنيد دعوت خدا و پيامبر را به
هنگامى كه شما را به چيزى مىخواند كه شما را زنده مىكند" (يا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ
لِما يُحْيِيكُمْ) آيه فوق با صراحت مىگويد كه دعوت اسلام، دعوت
به سوى حيات و زندگى است حيات معنوى، حيات مادى، حيات فرهنگى، حيات اقتصادى، حيات
سياسى بمعناى واقعى، حيات اخلاقى و اجتماعى، و بالآخره حيات و زندگى در تمام
زمينهها.
اين تعبير
كوتاهترين و جامعترين تعبيرى است كه در باره اسلام و آئين حق آمده است اگر كسى
بپرسد اسلام هدفش چيست؟ و چه چيز مىتواند به ما بدهد؟ در يك جمله كوتاه مىگوئيم
هدفش حيات در تمام زمينهها و اين را به ما مىبخشد.
آيا مردم قبل
از طلوع اسلام و دعوت قرآن، مرده بودند! كه قرآن آنها را دعوت به حيات مىكند؟!
پاسخ اين سؤال اين است كه آرى آنها فاقد حيات به معنى قرآنيش بودند، زيرا مىدانيم
حيات و زندگى مراحل مختلفى دارد كه قرآن به همه آنها اشاره كرده است.
گاهى به
معناى حيات گياهى آمده آن چنان كه مىگويد:
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها"
بدانيد خدا زمين را پس از مرگ زنده مىكند." (حديد- آيه 17) و گاهى به معناى
حيات حيوانى ذكر شده مانند إِنَّ الَّذِي أَحْياها لَمُحْيِ
الْمَوْتى" خداوندى كه آن (زمين) را زنده كرد مردگان را نيز زنده
مىكند" (فصلت 39) و زمانى به معناى حيات فكرى و عقلانى و انسانى آمده است
مانند او مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ ..."
آيا آن كس كه مرده و گمراه بود و هدايتش كرديم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 127