نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 92
در مساله" ميزان" نيز چنين است و در همين جهان مىبينيم كه با گذشت
زمان" ترازوها" چه اندازه دگرگون شدهاند، و حتى لفظ ميزان به وسائل
ديگر سنجش نيز گفته ميشود، مانند" ميزان الحراره" (وسيله سنجش
گرما)" ميزان- الهوا" (وسيله سنجش هوا) و مانند آن.
بنا بر اين، آنچه مسلم است اين است كه در روز رستاخيز اعمال انسان با وسيله
خاصى سنجيده مىشود نه با ترازوهايى همانند ترازوهاى دنيا، و چه بسا آن وسيله همان
وجود انبياء و امامان و افراد صالح بوده باشد، و در رواياتى كه از طرق اهل بيت ع
به ما رسيده اين مطلب به خوبى ديده مىشود.
در بحار الانوار از امام صادق ع در پاسخ سؤال از تفسير آيه و نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ[1] چنين ميخوانيم:
و الموازين الانبياء و الاوصياء و من الخلق من يدخل الجنة بغير حساب!
:" ميزان سنجش در آن روز پيامبران و اوصياى آنها هستند و از مردم كسانى
مىباشند كه بدون حساب وارد بهشت مىشوند"! (يعنى كسانى كه در پرونده اعمال
آنها نقطه تاريكى وجود ندارد) [2] و در روايت ديگرى چنين نقل شده است:
ان امير المؤمنين و الأئمة من ذريته هم الموازين
:" يعنى امير مؤمنان و امامان از فرزندان او ترازوهاى سنجشاند" [3] و در يكى از
زيارات مطلقه امير مؤمنان على ع مىخوانيم:
السلام على ميزان الاعمال
:" سلام بر ميزان سنجش اعمال"! در واقع مردان و زنان نمونه جهان،
مقياسهاى سنجش اعمال انسانها هستند و هر كس به آن اندازه كه به آنها شباهت دارد،
وزن دارد، و آنها كه از ايشان بيگانهاند، كم وزن يا بىوزنند.