نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 59
پايان
مىپذيرد در حقيقت خلاصهاى است از بحثهاى اين سوره كه در زمينه مبارزه با شرك و
بتپرستى بيان شده و تكميل و توضيح بيشترى روى آنها است، در حقيقت اين سوره با
دعوت به توحيد و مبارزه با شرك شروع و با همان بحث نيز خاتمه مىيابد.
نخست در
برابر عقائد و ادعاهاى دور از منطق مشركان و بتپرستان، خداوند به پيامبرش دستور
مىدهد كه" بگو پروردگار من مرا به راه راست كه نزديكترين راهها است هدايت
كرده است" (اين راه راست همان جاده توحيد و يكتاپرستى و درهم كوبيدن آئين شرك
و بتپرستى است) (قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى صِراطٍ
مُسْتَقِيمٍ).
جالب توجه
اينكه: اين آيه و تعداد زيادى از آيات قبل و بعد با جمله" قل":"
بگو" شروع مىشود، و شايد هيچ سورهاى در قرآن، اين اندازه، اين جمله در آن
تكرار نشده باشد، و اين در حقيقت درگيرى شديد پيامبر ص را در اين سوره با منطق
مشركان منعكس مىكند.
و نيز راه هر
گونه بهانه را بر آنها مىبندد زيرا تكرار كلمه" قل" نشانه اين است كه
تمام اين گفتگوها به فرمان خدا و به تعبير ديگر عين منطق پروردگار است، نه نظرات
شخص پيامبر ص.
روشن است ذكر
كلمه" قل" در اين آيات و مانند آنها در متن قرآن، براى حفظ اصالت قرآن و
نقل عين كلماتى است كه بر پيامبر ص وحى شده و به تعبير ديگر پيامبر ص هيچگونه
تغييرى در الفاظى كه بر او وحى مىشد نمىداد و حتى كلمه" قل" را كه
خطاب پروردگار به او است، عينا ذكر مىكرد.
سپس
اين" صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ" را در اين آيه و دو آيه
بعد توضيح مىدهد:
نخست
مىگويد:" آئينى است مستقيم در نهايت راستى و درستى، ابدى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 59