نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 165
طبق اين مقدمه همه جهان هستى ملك خدا است و تدبير آن به دست او است.
2-" پروردگار عالم سرچشمه تمام رحمتها است، او است كه رحمت را بر عهده
خويش قرار داده، و مواهب بىشمار، به همه ارزانى مىدارد" (كَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ).
آيا ممكن است كه چنين خداوندى اجازه دهد رشته حيات انسانها با مرگ به كلى پاره
شود و تكامل و حيات ادامه نيابد؟ آيا اين با اصل" فياض بودن" و"
رحمت واسعه" او مىسازد؟ آيا او در مورد بندگان خود كه مالك و مدبر آنها است
ممكن است چنان بىمهرى كند كه بعد از مدتى راه فنا بپويند و تبديل به هيچ و پوچ
شوند؟.
مسلما، نه، بلكه رحمت واسعه او ايجاب مىكند كه موجودات مخصوصا انسان را در
مسير تكامل پيش ببرد همانطور كه در پرتو رحمت خويش بذر كوچك و بىارزشى را تبديل
به درخت تناور و برومند، يا شاخه گل زيبايى مىكند، همانطور كه در پرتو فيض خود
نطفه بى ارزش را به انسان كاملى مبدل مىسازد، همين رحمت ايجاب مىكند انسان را كه
استعداد بقاء و زندگى جاودانى دارد پس از مرگ در لباس حياتى نوين و در عالمى وسيعتر
در آورد و در اين سير ابدى تكامل دست رحمتش پشت سر او باشد.
لذا به دنبال اين دو مقدمه مىگويد:" به طور مسلم همه شما را در روز
رستاخيز، روزى كه هيچگونه شك و ترديدى در آن نيست جمع خواهد كرد" (لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ
فِيهِ).
قابل توجه اينكه آيه با سؤال و به اصطلاح استفهام تقريرى كه به منظور اقرار
گرفتن از طرف مىباشد شروع شده است، و چون اين مطلب هم از نظر فطرت مسلم بوده و هم
خود مشركان به آن اعتراف داشتهاند كه مالكيت عالم هستى متعلق به بتها نيست، بلكه
مربوط به خدا است، بلافاصله خود او پاسخ سؤال را مىگويد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 165