نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 145
و اجل حتمى
نزد او است (و او از آن آگاه است) با اينهمه شما (مشركان در توحيد و يگانگى يا
قدرت او) ترديد مىكنيد.
تفسير:
اين سوره با
حمد و ستايش پروردگار آغاز شده است.
نخست از طريق
آفرينش عالم كبير (آسمان و زمين) و نظامات آنها، و سپس از طريق آفرينش" عالم
صغير يعنى انسان"، مردم را متوجه اصل توحيد مىسازد و ابتدا مىگويد:"
حمد و سپاس براى خدايى است كه آسمانها و زمين را آفريد" (الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ).
"
خداوندى كه مبدء نور و ظلمت و بر خلاف عقيده دوگانهپرستان، آفريننده همه چيز
است" (وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ).
" اما
مشركان و كافران به جاى اينكه از اين نظام واحد درس توحيد بياموزند براى پروردگار
خود شريك و شبيه مىسازند" (ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا
بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ) [1]
قابل توجه اينكه عقيده مشركان را با كلمه" ثم" كه در لغت عرب براى"
ترتيب با فاصله" است ذكر كرده و اين نشان مىدهد كه در آغاز، توحيد به عنوان
يك اصل فطرى و عقيده عمومى و همگانى بشر بوده است و شرك بعدا به صورت يك انحراف از
اين اصل فطرى به وجود آمده.
اما در اينكه
چرا درباره آفرينش زمين و آسمان، كلمه" خلق" به كار رفته، و در مورد نور
و ظلمت كلمه" جعل" مفسران، سخنان گوناگونى دارند، ولى آنچه نزديكتر به
ذهن مىرسد اين است كه خلقت درباره اصل وجود چيزى است و جعل درباره خواص و آثار و
كيفياتى است كه به دنبال آنها وجود پيدا مىكند و از آنجا كه نور و ظلمت جنبه تبعى
دارد از آن تعبير به جعل شده است.
[1] يعدلون از ماده عدل (بر وزن حفظ) به معنى
مساوى و هموزن است و در اينجا به معنى شريك و شبيه قائل شدن مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 145