نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 92
قرار دادهاند، و در اسلام با اينكه حوادث مهم فراوانى مانند ولادت پيغمبر
اسلام، بعثت او، فتح مكه و رحلت پيغمبر ص بوده، ولى هيچ كدام انتخاب نشده، و تنها
زمان هجرت رسول خدا ص به عنوان مبدء تاريخ انتخاب شده است.
تاريخ مىگويد: مسلمانان در زمان خليفه دوم كه اسلام طبعا توسعه يافته بود، به
فكر تعيين مبدء تاريخى كه جنبه عمومى و همگانى داشته باشد، افتادند، و پس از
گفتگوى فراوان نظر على ع را دائر بر انتخاب هجرت به عنوان مبدء تاريخ پذيرفتند [1] در واقع
مىبايست چنين هم باشد، زيرا هجرت درخشندهترين برنامهاى بود كه در اسلام پياده
شد، و سر آغاز فصل نوينى از تاريخ اسلام گشت.
مسلمانان تا در مكه بودند و دوران آموزش خود را مىديدند، در ظاهر هيچ گونه
قدرت اجتماعى و سياسى نداشتند، اما پس از هجرت بلافاصله دولت اسلامى تشكيل شد، و
با سرعت فراوانى در همه زمينهها پيشرفت كرد، و اگر مسلمانان به فرمان پيغمبر ص
دست به چنين هجرتى نمىزدند، نه تنها اسلام از محيط مكه فراتر نمىرفت، بلكه ممكن
بود در همان جا دفن و فراموش مىشد.
روشن است كه" هجرت" يك حكم مخصوص به زمان پيغمبر ص نبوده است، بلكه
در هر عصر و زمان و مكانى اگر همان شرائط پيش آيد، مسلمانان موظف به هجرتند.
اساسا قرآن هجرت را مايه پيدايش آزادى و آسايش مىداند همانطور كه در آيه مورد
بحث صريحا آمده است و در سوره نحل آيه 41 نيز به بيان ديگرى اين حقيقت ذكر شده: