نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 430
زكات مستحبّ است، زيرا وجوب زكات مسلما بعد از هجرت پيامبر ص به مدينه، بوده
است (آيه 3 سوره نمل و آيه 39 سوره روم و 4 سوره لقمان و 7 سوره فصلت و غير
اينها).
***
5- مىگويند: ما اگر ايمان به خلافت بلا فصل على ع داشته باشيم بالآخره
بايد قبول كنيم كه مربوط به زمان بعد از پيامبر ص بوده، بنا بر اين على ع در آن
روز" ولى" نبود، و به عبارت ديگر ولايت در آن روز براى او"
بالقوه" بود نه" بالفعل" در حالى كه ظاهر آيه ولايت"
بالفعل" را مىرساند.
پاسخ- در سخنان روز مرده در تعبيرات ادبى بسيار ديده مىشود كه اسم يا عنوانى
به افرادى گفته مىشود كه آن را بالقوه دارند مثلا انسان در حال حيات خود وصيت
مىكند و كسى را به عنوان" وصى" خود" و قيم" اطفال خويش تعيين
مىنمايد و از همان وقت عنوان وصى و قيم به آن شخص گفته مىشود، در حالى كه طرف
هنوز در حيات است و نمرده است، در رواياتى كه در مورد على ع از پيامبر ص در طرق
شيعه و سنى نقل شده مىخوانيم كه پيامبر ص او را" وصى" و"
خليفه" خود خطاب كرده در حالى كه هيچيك از اين عناوين در زمان پيامبر ص نبود-
در قرآن مجيد نيز اينگونه تعبيرات ديده مىشود از جمله در مورد زكريا مىخوانيم كه
از خداوند چنين تقاضا كرد.
فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا يَرِثُنِي وَ يَرِثُ
مِنْ آلِ يَعْقُوبَ[1] در حالى كه مسلم است منظور از" ولى" در اينجا سرپرستى براى بعد از
مرگ او منظور بوده است، بسيارى از افراد جانشين خود را در حيات خود تعيين مىكنند
و از همان زمان نام جانشين بر او مىگذارند با اينكه جنبه