responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 472

با گفتن" مَلِكِ النَّاسِ‌" خود را ملك او مى‌داند، و بنده سر بر فرمانش مى‌شود.

و با گفتن" إِلهِ النَّاسِ‌" در طريق عبوديت او گام مى‌نهد، و از عبادت غير او پرهيز مى‌كند، بدون شك كسى كه به اين صفات سه‌گانه مؤمن باشد، و خود را با هر سه هماهنگ سازد از شر وسوسه‌گران در امان خواهد بود.

در حقيقت اين اوصاف سه‌گانه سه درس مهم تربيتى، سه برنامه پيشگيرى، و سه وسيله نجات از شر وسوسه‌گران است و انسان را در مقابل آنها بيمه مى‌كند.

***
لذا در آيه بعد مى‌افزايد:" از شر وسواس خناس (مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ‌).

***
" همان كسى كه در سينه‌هاى انسانها وسوسه مى‌كند" (الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ‌).

***
" وسوسه‌گرانى از جن يا از انسان" (مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ‌).

واژه" وسواس" به گفته" راغب" در" مفردات" در اصل صداى آهسته‌اى است كه از به هم خوردن زينت آلات برمى‌خيزد! سپس به هر صداى آهسته گفته شده، و بعد از آن به خطورات و افكار بد و نامطلوبى كه در دل و جان انسان پيدا مى‌شود، و شبيه صداى آهسته‌اى است كه در گوش فرو مى‌خوانند اطلاق گرديده.

" وسواس" معنى مصدرى دارد، ولى گاهى به معنى" فاعل" (وسوسه‌گر) نيز مى‌آيد، و در آيه مورد بحث به همين معنى است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 472
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست